EFEKTIVITAS MEDIA POWER POINT INTERAKTIF TERHADAP HOTS PADA ERA SOCIETY 5.0 DI SEKOLAH DASAR

  • Rahmi Yulia Universitas Negeri Padang
  • Desyandri Universitas Negeri Padang
Keywords: interactive powerpoint, HOTS, era society 5.0, elementary school

Abstract

This study aims to test the effectiveness of interactive powerpoint media on higher order thingking skills in learning in the era of society 5.0. This research is a quasy experiment design. The design form of this study is Nonequivalent Control Group Design. The population in this study was all class V students of SDN 11 Pudung which amounted to 56 people. The sampling technique in this study used purposive sampling technique. The sample was 28 VA class learners as an experimental class and 28 VB class learners as a control class. The type of instrument that will be used in this study is in the form of an essay test of 5 questions. Hypothesis testing in this study used t-test assisted application program SPSS 20.0 for Windows. The results showed that interactive powerpoint media applied in experimental classes were very effective against higher order thingking skills. The hypothesis test results with a sig value of 0.003 smaller than the significance level of 0.05 can then be made a decision that H0 is rejected and H1 is accepted where there is a significant difference between the higher order thingking skill of the control class and the experimental class.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alam, S. (2019). Higher Order Thinking Skills (HOTS): Kemampuan Memecahkan Masalah, Berpikir Kritis dan Kreatif dalam Pendidikan Seni untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0 pada Era Society 5.0 | Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS). Pascasarjana UNNES, 2(1), 790–797. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/372
Anshori, S. (2017). Pemanfaatan TIK sebagai sumber dan media pembelajaran di sekolah. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 1(1).
Darmawan, D. (2013). Teknologi Pembelajaran Bandung: . Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Dinna Ririn Agustina, R. P. W. (2019). Peran Pendidikan Berbasis Higher Order Thinking Skills (Hots) Pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama di Era Society 5.0 Sebagai Penentu Kemajuan Bangsa Indonesia. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 7(2), 137. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v7i2.4779
Ellitan, L. (2020). Competing in the Era of Industrial Revolution 4.0 and Society 5.0. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 10(1), 1. https://doi.org/10.30588/jmp.v10i1.657
Fanani, A., & Kusmaharti, D. (2018). Pengembangan Pembelajaran Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skill) di Sekolah Dasar Kelas V. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(9), 1–11.
Hasnan, S. M., Rusdinal, R., & Fitria, Y. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Dan Motivasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 239–249. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.318
Hastuti, D., & Indarini, E. (2022). Pengembangan Media POVIDTIF ( Power Point Video Interaktif ) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar Pendahuluan. 12(2), 637–649.
Lasut, M. S., Sumampouw, Z. F., Mangangantung, J. M., & Pangkey, R. D. H. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint dan Media Video dalam Pembelajaran Daring Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5001–5009. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.2915
Mardianto, M. F. F., & Prayitno, P. (2020). Peningkatan Hasil Evaluasi Pembelajaran Daring saat Pandemi Covid-19 Berdasarkan Media Powerpoint Interaktif. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 5(2), 171. https://doi.org/10.30651/must.v5i2.6119
Muhasim, M. (2017). Pengaruh Tehnologi Digital terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Palapa, 5(2), 53–77. https://doi.org/10.36088/palapa.v5i2.46
Mustakim, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma : Journal of Islamic Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.24252/asma.v2i1.13646
Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2022). Analisis Literasi Digital Tenaga Pendidik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3570–3577. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2333
Nuraini, Anwardani Evi, Nuraini, Anwardani, S. (2020). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Audio Visual di Sekolah Dasar Negeri 5 Bengkulu Tengah. Jurnal BIOEDUSCIENTIFIC, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.36085/bioeduscientific.v1i2.1047
Prasetyo, F. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powerpoint 2016 Pada Subtema 1 Manusia Dan Lingkungan Di Kelas V Sekolah Dasar. Artikel Ilmiah, 1–20. https://repository.unja.ac.id/4582/
Soesana, A., Widyastuti, A., Subakti, H., Susanti, S. S., Brata, D. P., Meirista, D. S., . . . Simarmata, J. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran di Era Society 5.0. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Semarang, 605–612.
Sumilat, J. M., Tuerah, R. M. S., & Setiawan, B. (2022). The Utilization of Online Media in Calculation Operations Mathematics Learning in Elementary School Students. Journal of Educational and Social Research, 12(3), 90–97. https://doi.org/10.36941/jesr-2022-0069
Suparmiasih. (2021). Upaya Peningkatan Hasil Belajar SIswa Kelas IVB SDN Jajartunggal 1/450 Surabaya Dalam Pembelajaran Daring Melalui Pemanfaatan Media Power Point Pada Kelas Teams Microsoft 365 Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Mitra Pendidikan, 5(10), 757–770.
Susanti, E., Ritonga, M., & Bambang, B. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(1), 179. https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1406
Thahir, R. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Berbasis Google Classroom Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Biologi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1936–1944. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1123
Wahyu Ariyani, O., & Prasetyo, T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Problem Solving terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1149–1160. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.892
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77
Wijaya, W. M. (2022). Pengembangan Instrumen Penilaian IPA Menggunakan Aplikasi Quizizz. Snhrp, April, 843–849.
Zulfikar, Rifa Hanifa Mardhiyah, Sekar Nuru Fajriyah Aldriani, Febyana Chitta, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 187–193.
Published
2022-12-24
How to Cite
Rahmi Yulia, & Desyandri. (2022). EFEKTIVITAS MEDIA POWER POINT INTERAKTIF TERHADAP HOTS PADA ERA SOCIETY 5.0 DI SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1953 - 1963. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.499

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>