ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM UPAYA DALAM MENINGKATKAN LITERASA BAHASA DAN NUMERASI DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Language and numeracy literacy are the basic skills required for students to analyze reading or numbers in different contexts. Literacy and numeracy skills must be mastered and possessed in order to increase competitiveness and improve the quality of human resources. However, what happens is the low reading ability of Indonesian school children known from the results of the PISA test. In 2018, Indonesia ranked 70th out of 78 countries. Students' difficulties in critical thinking are known due to the lack of students who can solve Higher Thinking Skills (HOTS) questions and teachers who have not been able to create HOTS-based questions. Therefore, the Ministry of Education and Culture decided to implement competency assessment for all schools. The purpose of this study is to provide insight into the concept of Minimum Competency Assessment (MCA) to improve reading, writing and arithmetic skills in primary schools. The research method used is literature research. Based on the review of the literature approach, it was found that AKM focuses more on the ability to reason using language or literacy and using mathematical logic or numeracy.
Metrics
References
Fauzan, H., Akhmad., Iskandar., & Afianto, Muhammad. (2022). Gugusan Aksara Edukasi (Kajian Pemikiran, Evaluasi, dan Teknologi Pendidikan). Pekalongan: PT. Nasya Expanding Management.
M, Mansyur., Isnawati., & Hikmawati. (2022). Pembelajaran Literasi Sekolah Dasar. Lombok Tengah: Pusat Perkembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Kkn Kelompok 8 Universitas Pendidikan Indonesia. Mengabdi demi Meningkatkan Kualitas Literasi dan Numerasi. GUEPEDIA.
Cahyana. (2020). Prospek AKM Dan Survei Karakter: Memperkuat Basis Praliterasi Dan Pranumerasi Usia Dini. 1-2.
Hasanah, Mizanul & Hakim, Tri Fahad Lukman. (2021). ANALISIS KEBIJAKAN PEMERINTAH PADA ASSESMEN KOMPETENSI MINIMUM (AKM) SEBAGAI BENTUK PERUBAHAN UJIAN NASIONAL (UN). Jurnal Studi Kemasiswaan, 256.
Rohim, Dhina., dkk. (2011) Konsep Asesmen Kompetensi Minimum untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Varidika. 57-61
Teresia, Wahyuni. ASESMEN NASIONAL. Guepedia.
Yuyun Yuningsih. 2019. PENDIDIKAN KECAKAPAN ABAD KE-21 UNTUK MEWUJUDKAN INDONESIA EMAS TAHUN 2045. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar. 135.
Y. Resti, Zulkarnain, Astuti, E.S. Kresnawati.(2020).PENINGKATAN KEMAMPUAN NUMERASI MELALUI PELATIHAN DALAM BENTUK TES UNTUK ASEMEN KOMPETENSI MINIMUM BAGI GURU SDIT AULADI SEBRANG ULU II PALEMBANG. 671.
Mardiana, R., Afaeni, Fina Nur., & Barokah, N. (2021). Implementasi Penggunaan Komputer sebagai Alternatif Media Pembelajaran terhadap Peningkatan Kesiapan Tes AKM bagi Kelas 5 Tingkat Sekolah Dasar atau Sederajat. Seminar Nasional PGMI, 150.
Purwati, Panca Dewi., Faiz, Aiman., dkk. (2021). Asesmen Kompentensi Minimum (AKM) kelas jenjang sekolah dasar sarana pemacu peningkatan literasi peserta didik. Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 14-18.
Nafiāah, Binti Azizatun., & Hartonoa, Nabilla Chaesa Putri. ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM (AKM) KELAS SEKOLAH DASAR SEBAGAI SARANA EVALUASI KEMAMPUAN LITERASI DAN NUMERASI SISWA. Jurnal Pendidikan Dasar, 74-75.
Nurhikmah., Hidayah, Isti., & Kadarwati, Sri. (2021). Persepsi dan Kesiapan Guru dalam Menghadapi Asesmen Kompetensi Minimum. Cokroaminoto Juornal of Primary Education, 79-81.
Hanafi, Adnan Musafa., & Minsih. (2022). ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM SEBGAI TRANSFORMASI PENDIDIKAN DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Teknologi Pendidikan, 214-215.
Nastiti, Meiliya Dwi., & Dwiyanti, Aris Naeni. (2022). KAJIAN LITERATUR: LITERASI NUMERASI SISWA SEKOLAH DASAR KELAS ATAS. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung, 127.