PENERAPAN METODE EVERYONE IS A TEACHER HERE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR IPAS SISWA KELAS V SD NEGERI 13 BIRU KABUPATEN BONE

  • Muliadi Universitas Negeri Makassar
  • Abd. Hafid Universitas Negeri Makassar
  • Siti Amanda Putri Adam Universitas Negeri Makassar
Keywords: Everyone is a Teacher Here, Motivation in Learning, Natural and Social Sciences

Abstract

This research is a classroom action research aimed at increase the learning motivation in Natural and Social Sciences for Class V Students at SD Negeri 13 Biru, Bone Regency, through the Everyone is a Teacher Here learning method. The data collection technique used observation and questionnaires. The data analysis techniques in this research are data reduction, data presentation, and drawing conclusions.. This can be proven by the students' learning motivation scores in cycle I, where 17 out of 30 students achieved the success indicator with a percentage of 56.67% (Enough), whereas in cycle II, 27 out of 30 students achieved the success indicator with a percentage of 90% (Good). The percentage of teacher activity in cycle I reached 77.78% (Fair), while the percentage in cycle II reached 88.89% (Good). The percentage of student activity in cycle I reached 72.22% (Fair), while the percentage in cycle II reached 83.33% (Good). The research results show that the Everyone is a Teacher Here learning method can increase the learning motivation of  Natural and Social Sciences students in Class V at SD Negeri 13 Biru, Bone Regency

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bahrudin, B.(2022). Penerapan Strategi Everyone Is Teacher Here Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Sosiologi Kelas X-a Di Man 1 Kota Probolinggo. Al-Fikru : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 131–141.
Hafid, A., Sudarto, & Yunengsi, F. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 364 Ceppaga Kecamatan Takkalalla Kabupaten Wajo. 8721(2013).
Kemendikbud. (2022). Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS) SD-SMA. Merdeka Mengajar.
Lasta Murni Simbolon.2021. Penggunaan metode everyone is teacher here dapat meningkatkan keaktifan siswa kelas V SD Negeri 137957 kota Tanjungbalai. Jurnal pendidikan dan ilmu pendidikan.
Meirisa, S. (2021). Penerapan Model EITH Dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Kelas V Pada Pembelajaran Pkn Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(2), 398-403.Maliasih, Hartono, & Nurani, P. (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Melalui Metode Teams Games Tournaments dengan Strategi Peta Konsep Pada Siswa SMA. Jurnal Profesi Keguruan, 3(2), 222–226.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tahun 2021. Tentang Standar Nasional Pendidikan. Buku salinan.
Rusman. (2016). Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik dan Penilaian. Jakarta: Rajawali Pers.
Sadikin, A. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture yang dipadukan Dengan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe EITH Terhadap Hasil Belajar Biologi. BIODIK, 6(4), 584-593.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. 2nd ed. Bandung: Alfabeta
Suryani, A. (2020). Pengaruh Metode EITH terhadap Peningkatan Motivasi Belajar pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 67-79
Widiani, L. P. S., Sudiatmika, A. I. A. R., & Sudiana, I. K. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Everyone Is Teacher Here Secara Daring Berbantuan Video Presentasi Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 533-543.
Published
2025-03-30
How to Cite
Muliadi, Abd. Hafid, & Siti Amanda Putri Adam. (2025). PENERAPAN METODE EVERYONE IS A TEACHER HERE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR IPAS SISWA KELAS V SD NEGERI 13 BIRU KABUPATEN BONE. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 11(01), 222 - 230. https://doi.org/10.36989/didaktik.v11i01.5759