PENGARUH METODE DISCOVERY LEARNING DENGAN MEDIA POWTOON TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

  • Nesta Olivia Universitas Negeri Padang
  • Firman Pendidikan Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang
  • Desyandri Pendidikan Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang
Keywords: Discovery Learning, Powtoon, Learning Outcomes, Mathematics Learning.

Abstract

This study aims to determine the effect of the discovery learning method assisted by poowtoon media on the mathematics learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 06 Kampung Lapai. This type of research is experimental research. The population of this study were all students of class V Negeri 06 Kampung Lapai for the 2022/2023 school year with a total of 30 students. Samples were taken by means of random sampling, obtained by students of class V-B as the experimental class and students of class V-A as the control class. Data collection techniques using tests. The results showed that the average score of learning outcomes after being given treatment in the experimental class was 99.2 and 97.7 in the control class. Hypothesis testing shows tcount > ttable, where tcount is 0.317 > ttable 0.206 then H0 is rejected and H1 is accepted. It can be interpreted that the discovery learning method assisted by powtoon media has an effect on the learning outcomes of mathematics in fifth grade students at SD Negeri 06 Kampung Lapai.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Angraini, Lya Dewi, dkk. 2021. Modul Pembuatan Video Kreatif Premiere Pro, Canva, dan Powtoon. Jawa Barat: Jejak.
Arikunto, Suharsimi. 2018. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arifin, Zainal. 2014. Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Arindah, Agustin dan Suprayitno. 2015. Pengaruh Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD. Jurnal PGSD. 3 (2). 1810-1811.
Ariyanto Rio., Sri Kantun., & Sukidin. 2018. Penggunaan Media Powtoon untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi dalam Sistem Perekonomian Indonesia (Studi Kasus Pada Siswa Kelas VIIID SMP Nurul Islam Jember Semester Genap Tahun Pelajaran 2017/2018). Jember: Jurnal Pendidikan Ekonomi. 12 (1), 123-124.
Dewantara, Anggit Geza. 2019. Pengaruh Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi (Powtoon) dan Media Globe Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V di SD N 01 Tawangmangu. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Djamarah, S, B., Zain, A. 2013. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Elmawati, Priskilah, dkk. 2021. Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima di Kabupaten Barru. Jurnal Pendidikan. 1 (2). 12-14.
Gunawan, Rudi. 2016. Pendidikan IPA. Bandung: Alfabeta.
Hamalik, Oemar. 2012. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hanafiah dan Suhana. 2012. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Refika Aditama.
Haris, Abdul Jihad, Asep. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pengembangan R&D. Bandung: Alfabeta Sukardi. 2003. Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Prakteknya. Jakarta: Bumi Aksara.
Susanto, Ahmad. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran di SD. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Published
2023-01-17
How to Cite
Olivia, N., Firman, & Desyandri. (2023). PENGARUH METODE DISCOVERY LEARNING DENGAN MEDIA POWTOON TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2848 - 2854. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.609