PENERAPAN ILMU FILSAFAT DALAM MEMBANGUN POLA PIKIR SISWA DALAM MERESPON PEMBELAJARAN PADA KURIKULUM MERDEKA

  • Rena Elia Program Studi Magister Pendidikan Dasar, Uversitas Negeri Padang
  • Yeni Erita Program Studi Magister Pendidikan Dasar, Uversitas Negeri Padang
  • Desyandri Program Studi Magister Pendidikan Dasar, Uversitas Negeri Padang
Keywords: Philosophy, Student Mindset, Independent Curriculum

Abstract

The purpose of this research is to see the effectiveness and how important philosophy is in stimulating students' mindsets in responding to information about science in independent curriculum learning based on the times. The method used in carrying out this research is library research using a qualitative approach, namely an approach taken by processing data by presenting data through a review of thoughts, expert opinions or information related to research problems in the form of books. as well as previous research that is able to support the discussion of the issues raised. The results of research conducted cognitively found that the application of philosophy in learning will produce a positive contribution that logically will be able to train students in forming a critical mindset in responding to information both informatively and theoretically. In the development of an independent curriculum learning model it will be able to trigger students to respond to science based on active logic.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aprima, D. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD. Cendikia : Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95–101.
Baharuddin, M. R. (2021). Adaptasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Fokus : Model MBKM Program Studi). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 195–205.
Bara, G., Wala, D., & Koroh, L. I. D. (2022). Studi Etnografi Tentang Budaya Sekolah Dalam Kurikulum Merdeka Belajar DI SMK Negeri 2 Loli. Jurnal Ilmu Pengetahuan, 2(4), 285–295.
Fadli, M. R. (2021). Hubungan Filsafat Dengan Ilmu Pengetahuan Dan Relavansinya Di Era Revolusi 4.0. Jurnal Filsafat, 31(1), 130–161. https://doi.org/10.22146/jf.42521
Irfhan, M. (2021). Implikasi Filsafat Ilmu dan Etika Keilmuan dalam Pengembangan Ilmu Pengetahuan Modern. Jurnal Belaindika :Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan, 3(2), 20–29.
Malikah, S., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif: Jurnal Ilmu Pengertahuan, 4(4), 5912–5918.
Mariyah, S., & Syukri, A. (2021). Filsafat dan Sejarah Perkembangan Ilmu. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(3), 242–246.
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.
Muslim, A. (2022). Landasan Filsafat Idealisme dan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Journal of Education Technology Information, 1(1), 34–40.
Natasya, A., Putri, T., Putri, R., Siahaan, J., & Khoirunnisa, A. (2022). Filsafat Ilmu dan Pengembangan Metode Ilmiah. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 167–179.
Rosnawati, Syukri, A., Badarussyamsi, & Rizki, A. F. (2021). Aksiologi Ilmu Pengetahuan dan Manfaatnya bagi Manusia. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(2), 186–194.
Ruth, I., & Oishi, V. (2021). Hakikat Filsafat Ilmu dan Pendidikan dalam Kajian Filsafat Ilmu Pengetahuan. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 5(1), 76–92.
Sa’adillah, R., Winarti, D., & Khusnah, D. (2021). Kajian Filosofis Konsep Epistemologi dan Aksiologi Pendidikan Islam. Jurnal Of Islamic Civilization, 3(1), 34–47. https://doi.org/10.33086/jic.v3i1.2135.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.
Published
2023-01-08
How to Cite
Elia, R., Erita, Y., & Desyandri. (2023). PENERAPAN ILMU FILSAFAT DALAM MEMBANGUN POLA PIKIR SISWA DALAM MERESPON PEMBELAJARAN PADA KURIKULUM MERDEKA. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2566 - 2575. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.571