DESAIN MODEL DAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ICT (INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY) PADA TINGKAT SEKOLAH DASAR

  • Novalina Indriyani Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
  • Darmansyah Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
  • Desyandri Program Studi Pendidikan Dasar, Universitas Negeri Padang
Keywords: Learning design, learning model, learning media, ICT

Abstract

This study aims to examine and analyze the importance of teachers in designing ICT-based learning models and media. Designing models and media begins with preliminary research by students. Some things that need to be understood about students are basic skills and learning styles that many students are not interested in learning. The method used in this research is descriptive-qualitative method with a literature study approach. Where researchers analyze several relevant journals and articles from previous research. Data was collected by searching for online journals through Google Scholar with the keywords learning design, learning models, learning media, ICT-based learning. The conclusions from this study indicate that the design of learning models and media must be developed in learning by teachers, such as the use of digital media in developing media, developing learning materials and developing assessments, so that each student gets meaningful and enjoyable learning.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ahmad, H. (2016). Desain Pembelajaran Matematika Yang Memanfaatkan Model Kooperatif Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Kelas Xa SMK Bina Generasi Polewali. Pepatudzu: Media Pendidikan Dan Sosial …, 7(1), 39–55.
Andini, S. R., Putri, V. M., Devi, M. Y., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran PKn dan IPS yang Inovatif dan Kreatif dengan Menggunakan Model Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5671–5681. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1760
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). TARBAWY : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32.
https://doi.org/10.17509/t.v6i1.20569
Atikah, R., Prihatin, R. T., Hernayati, H., & Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Petik, 7(1), 7–18.
https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.988
Baharun, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Berbasis Lingkungan Melalui Model Assure. Cendekia, 14(2), 232–246.
Darmaningtyas. (2004). Pendidikan yang Memiskinkan. Yogyakarta: PT. Agro Media Pustaka.
Darmansyah. (2008). Pembelajaran Berbasis ICT. Disajikan dalam Kongres IPTI dan Seminar Nasional di kampus UNJ, Jakarta.
Desyandri. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Seni Musik Berbasis Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. JCPD : Jurnal Cendikia Pendidikan Dasar, 1(1), 1–10.
Fajrin N. P., & Purwastuti, L. A. (2022). Keterlibatan Orang tua dalam Pengasuhan Anak pada Dual Earner Family : Sebuah Studi Literatur. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2725–2734. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1044
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telaumbanua, T., Hulu, F., Telambanua, K., Sari Lase, I. P., Ndruru, M., & Marsa Ndraha, L. D. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325. https://doi.org/10.37905/aksara.8.1.325-332.2022
Indarti, & Laraswati, D. (2021). Digital Game Based Learning Tebak Nama Buah dan Sayuran Dalam Bahasa Inggris Dengan Model Addie. Jurnal Teknik Komputer AMIK BSI, 7(1), 45–50. https://doi.org/10.31294/jtk.v4i2
Junindra, A., Fitri, H., Putri, A. R., Nasti, B., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran IPS dan PKn Berbasis Literasi ICT (Information and Communication Technology) pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6264–6270. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1827
Kamiludin, K., & Suryaman, M. (2017). Problematika pada pelaksanaan penilaian pembelajaran Kurikulum 2013. Jurnal Prima Edukasia, 5(1), 58–67. https://doi.org/10.21831/jpe.v5i1.8391
Khatibah. (2011). Penelitian Kepustkaan. Jurnal Iqra, 05(01), 36–39.
Klein, J. D., & Kelly, W. Q. (2018). Competencies For Instructional Designers: A View From Employers. Performance Improvement Quarterly, 31(3), 225–247.
Kusumawati, N. A., & Dewi, K. A. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu Abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 168. https://doi.org/10.25078/aw.v4i2.1120
Nurchaili. (2010). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Proses Pembelajaran Kimia Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 16(6), 648–658.https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i6.493.
Octaviana, D. R., Sutomo, M., & Mashudi. (2022). Model Pembelajaran Dick and Carey Serta Implementasinya Dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Tawadhu, 6(2), 114–126.
Pilendia, D. (2020). Pemanfaatan Adobe Flash Sebagai Dasar Pengembangan Bahan Ajar Fisika : Studi Literatur. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.52060/pgsd.v2i2.255
Pimay, A., & Savitri, F. M. (2021). Dinamika Dakwah Islam Di Era Modern. Jurnal Ilmu Dakwah, 41(1), 43–55. https://doi.org/10.21580/jid.v41.1.7847
Putrawangsa, S. (2018). Desain Pembelajaran: Design Research Sebagai Pendekatan Desain Pembelajaran. Mataram: CV. Reka Karya Amerta.
Rahmadhani, D. D., Putri, I. C., Putri, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Salah Satu Pemanfaatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4904–4912.https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1574
Rahman, A. (2018). Desain Model dan Materi Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 128–143. https://doi.org/10.35905/alishlah.v16i2.743
Rusyan, H. A. (2014). Membangun Guru Berkualitas. Jakarta: PT. Pustaka Dinamika.
Said, H. (2014). Pengembangan Model Pembelajaran Virtual Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Pada Madrasah Negeri Di Kota Parepare. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 18–33. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a2
Sopacua, J., & Fadli, M. R. (2022). Konsep Pendidikan Merdeka Belajar Perspektif Filsafat Progresivisme (The Emancipated Learning Concept of Education in Progressivism Philosophy Perspective). Potret Pemikiran, 26(1), 1. https://doi.org/10.30984/pp.v26i.1413
Sundari, H. (2015). MODEL-MODEL PEMBELAJARAN DAN PEMEFOLEHAN BAHASA KEDUA/ASING. Jurnal Pujangga, 1(2), 106–117.
Suryani, N. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis IT. Prosiding Workshop Nasional Pascasarjana Program Studi Teknologi Pendidikan Universitas Sebelas Maret, 102–114.
Tanwir, T., & Rahman, A. F. (2018). Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Ict Terhadap Hasil Belajar Pai Peserta Didik Pada Smk Negeri 1 Kota Parepare. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 11–36. https://doi.org/10.35905/alishlah.v16i1.732
Tarigan, E. E. (2019). Pembelajaran Melalui Media Berbasis IT Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 3, 987–990.
Wahyono, P., Husamah, H., & Budi, A. S. (2020). Guru profesional di masa pandemi COVID-19: Review implementasi, tantangan, dan solusi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(1), 51–65.
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77
Winda, R., & Dafit, F. (2021). Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 211. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.38941
Wulandari, F. (2021). Desain Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) di SMPIT Ukhuwah Banjarmasin. HEUTAGOGIA: Journal of Islamic Education, 1(1), 125–139.https://doi.org/10.14421/hjie.2021.11-10
Yusrizal, Safiah, I., & Nurhaidah. (2017). Kompetensi Guru dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di SD Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(April), 126–134.
Yuwono, I., & Mirnawati, M. (2021). Strategi Pembelajaran Kreatif dalam Pendidikan Inklusi di Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2015–2020.
Zed, M. (2008). Metode penelitian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.
Published
2022-12-18
How to Cite
Indriyani, N., Darmansyah, & Desyandri. (2022). DESAIN MODEL DAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ICT (INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY) PADA TINGKAT SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1741 - 1758. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.480