PERAN GURU DAN ORANG TUA DALAM LITERASI BAHASA SISWA KELAS II DI SDN 5 DANGER

  • Mery Dwi Rahmawati PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Moh. Irawan Zain PGSD FKIP Universitas Mataram
  • Syaiful Musaddat Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Mataram
Keywords: Teacher’s Role, Parent’s Role, Language Literacy

Abstract

This study aims to determine the role of teachers and parents in language literacy of grade II students at SDN 5 Danger. This study uses a descriptive qualitative approach. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. Data analysis used the data analysis model from Milles and Huberman which started from data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that the second grade teacher at SDN 5 Danger had a good role in language literacy. This can be seen from literacy planning, literacy implementation, and the results of literacy implementation which have increased, making the teacher's role very important in literacy activities, while parents of class II SDN 5 Danger have also played a good role in relation to language literacy. This can be seen from literacy planning, literacy implementation, and the results of literacy implementation which have increased. This is also evidenced by the contribution of parents starting from making literacy schedules, providing facilities, and accompanying children in literacy activities.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Nurfuadi., & Roqiq, Moh. 2011. Kepribadian Guru (Upaya Mengembangkan Kepribadian Guru yang Sehat di Masa Depan). Yogyakarta: STAIN Purwokerto Press.
Anggraeni, RN, Fakhriyah, F., & Ahsin, MN. 2021. Peran Orang Tua Sebagai Fasilitator Anak dalam Proses Pembelajaran Online di Rumah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8 (2), 105-117.
Batubara, Hamdan Husein. 2017. Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Negeri Gugus Sungai MIAI Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4 (1), 15-29.
Boiliu, F. M. 2021. Peran Orang Tua Sebagai Motivator Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 4 (1), 247-255.
Fazila, Nurul. 2020. Peran Guru Dalam Menumbuhkan Kemampuan Literasi Siswa Kelas V di MIN 7 Pidie Jaya. UIN Ar-Raniry Darussalam Banda Aceh.
Fikriyah, F., Rohaeti, T., & Solihati, A. 2020. Peran Orang Tua dalam Menigkatkan Literasi Membaca Siswa Sekolah Dasar. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Penelitian Pedagogis, 4 (1), 94-107.
Fitroturrohmah, M., Purwadi, P., & Azizah, M. 2019. Hubungan Peran Orang tua dengan prestasi belajar siswa SMA di SDN Kedung 01 Jepara. JANNACITA, 2 (2).
Hartati, T. 2017. Multimedia in Literacy Development At Remote Elementary Schoold in West Java (Multimedia Dalam Pengembangan Literasi di Sekolah Terpencil Jawa Barat). Edutech,15 (3), 301-310.
Jiwa, R. A. P. 2017. Peran Keluarga dan Sekolah Membentuk Literasi Dini dalam Mengembangkan Perilaku Gemar Membaca di Kalangan Anak Prasekolah di Surabaya. Libri-Net, 6(4), 47-48.
Khairani, Wardina. 2019. Peran Orang Tua Terhadap Penggunaan Media Internet Dalam Perilaku Keagamaan Anak. Universitas Islam Negeri, Raden Intan Lampung.
Musaddat, S., & Marhaeni, A. A. I. N. 2020. Keterlaksanaan Gerakan Literasi Bahasa Berbasis Kelas pada Jenjang Sekolah Dasar di Pulau Lombok: Peluang Pemanfaatan Teknologi Digital Sebagai Upaya Optimalisasi. Mabasan, 14 (2), 143-160.
Nafiana, F. N., & Dini, P. G. P. A. U. 2015. Motivasi Orang Tua Berhubungan Dengan Kemampuan Kognitif Anak Kelompok B di BA Aisyiyah IV Sidokert, Sragen.
Nurhasanah, A. (2016). Penggunaan Metode Simulasi dalam Pembelajaran Keterampilan Literasi Informasi IPS bagi mahasiswa PGSD. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2 (1), 87-95.
Pamungkas, A. S. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Literasi pada Materi Bilangan bagi Mahasiswa Calon Guru SD. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3 (2), 228-240. .
Solihat, I., & Riansi, ES. 2018. Literasi Cerita Anak Dalam Keluarga Berfungsi Sebagai Pembelajaran Pembentukan Karakter Bagi Anak Sekolah Dasar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4 (2), 258-271.
Published
2023-01-25
How to Cite
Dwi Rahmawati, M., Irawan Zain, M., & Musaddat, S. (2023). PERAN GURU DAN ORANG TUA DALAM LITERASI BAHASA SISWA KELAS II DI SDN 5 DANGER. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 3084 - 3092. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.627