ANALISIS PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI CERITA LEGENDA MALIN KUNDANG

  • Rina Marlina mahasiswa
  • Yeni Erita Pendidikan Dasar Universitas Negeri Padang
Keywords: Character Formation, Legendary Story of Malin Kundang

Abstract

This study intends to analyze the character formation of elementary school students through the legendary story of Malin Kundang. The research method used is library research. The research data collection tool used is from the library, reading and analyzing sources, and compiling writing. The results of this study indicate that the mythology of Malin Kundang has a number of educational characters. One of them is the value of morality in Malin Kundang; morality human relationship with himself.It can be concluded that the legend of Malin Kundang can be used as a medium for building the character of elementary school children

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ananda, R. (2017). Implementasi nilai-nilai moral dan agama pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19–31.
Anisah, A. S. (2017). Pola asuh orang tua dan implikasinya terhadap pembentukan karakter anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 5(1), 70–84.
Darmawansyah, D. (2019). Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak Ditinjau Dari Hukum Islam. Musawa: Journal for Gender Studies, 11(2), 253–288.
Diantoro, F. (2018). Positioning Madrasah dalam Penguatan Pendidikan Karakter. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 2(1), 105–127.
Febrian, N., Setiawan, H., & Kelana, O. H. (2015). Implementasi Augmented Reality Untuk Cerita Rakyat Malin Kundang Berbasis Perangkat Bergerak. SMATIKA JURNAL, 5(02), 82–87.
Komara, E. (2018). Penguatan pendidikan karakter dan pembelajaran abad 21. Sipatahoenan, 4(1).
Limbong, J., & Wikanengsih, W. (2021). Legendary Text Malin Kundang as Media Moral Value For Student Through Internet. JLER (Journal of Language Education Research), 4(2), 74–79.
Luthfiani, L., & Rahmatya, T. S. (2021). Implementasi Bahan Ajar Melalui Nilai Moral Dalam Cerita Rakyat Batu Menangis Dengan Cerita Rakyat Malin Kundang. PROSIDING SAMASTA.
Movitaria, M. A. (2022). Cerita Rakyat Nusantara. Jendela Puspita Publisher.
Mu’min, S. A. (2013). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(1), 89–99.
Mukhlishina, I. (2019). Analisis Muatan Nilai Karakter Pada Cerita Rakyat Pulau Sumatra Berdasarkan Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 7(2), 142–150.
Musawwamah, S., & Taufiqurrahman, T. (2019). Penguatan karakter dalam pendidikan sistem persekolahan (implementasi PERPRES nomor 87 tahun 2017 tentang penguatan pendidikan karakter). NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan Islam, 16(1), 40–54.
Nadjamuddin, A. (2016). Membangun Karakter Anak Lewat Permainan Tradisional Daerah Gorontalo. TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 74–79.
Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karya Ilmiah Pendidikan.
Permatahati, S. R., Zulfa, S. I., & Zakiyyah, A. A. (2022). Nilai Moral dalam Cerita Rakyat Malin Kundang. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(4), 253–260.
Prastiwi, K., & Sudigdo, A. S. (2022). Analisis Nilai Pendidikan Karakter Pada Buku Dongeng Dan Cerita Rakyat Untuk Siswa Sekolah Dasar. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 8(2), 1398–1401.
Qori’ah, P., & Ningsih, R. (2021). Pembentukan Pendidikan Karakter Pada Siswa SD Dengan Media Cerita Rakyat “Malin Kundang.” Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 1, 61–65.
Sari, L. E., Waryanti, E., & Muarifin, M. (2022). Pendidikan Budi Pekerti Cerita Rakyat ‘Malin Kundang Dan Sangkuriang’padasaluran Channel Youtube Karya Riri Kampung Dongeng. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 6(1), 39–48.
Sari, N., & Hanafiah, N. A. (2022). Manajemen Pendidikan dalam Upaya Pembentukan Karakter. IEMJ: Islamic Education Managemen Journal, 1(2), 13–25.
Saskara, I. P. A., & Ulio. (2020). Peran Komunikasi Keluarga dalam Mengatasi Toxic Parents bagi Kesehatan Mental Anak. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Usia Dini, 5(2), 125–134. https://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/PW/article/view/1820/1493
Sinta, L., Malaikosa, Y. M. L., & Supriyanto, D. H. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3193–3202.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.
Yani, A., Khaeriyah, E., & Ulfah, M. (2017). Implementasi Islamic Parenting dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini di RA Att-Taqwa Kota Cirebon. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 153–174.
Published
2023-01-18
How to Cite
Marlina, R., & Erita, Y. (2023). ANALISIS PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI CERITA LEGENDA MALIN KUNDANG. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 3016 - 3023. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.620