PENGARUH REWARD TERHADAP MOTIVASI BELAJAR ANAK USIA DINI KELOMPOK A DI TK AISYIYAH MINASA UPA

  • Nur Alim Amri PGPAUD FKIP Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Alfia Yunita PG PAUD FKIP UNISMUH MAKASSAR
Keywords: Reward, Motivation to learn

Abstract

This study aims to determine the effect of reward on learning motivation of group A early childhood in TK Aisyiyah Minasa Upa. Essay. The type of research used in this research is quantitative research with data analysis techniques using a Likert scale. as well as using the method of giving questionnaires, interviews and documentation. The population in this study were 6 children. The results of this study indicate that giving motivation greatly I nfluences the learning process which can be seen that giving rewards in learning activities that create a pleasant atmosphere can encourage children's enthusiasm and motivation. As many as four out of six students chose a score of 4 for each question, namely yes. From this, the authors conclude that more than 50% of the population in group A TK Aisyiyah Minasa Upa has high learning motivation after being given a reward. Based on the index value above, it can be concluded that the index value is included in the medium category where the score is 55.25.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aeni N, 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Plan Do Review terhadap Kemampuan Sains Anak Mengenal Benda Cair di Kelompok B TK Dharma Wanita Tino Kabupaten Jeneponto. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.
Amawati M, Hasanah N, Wijandono, Wijayanto S (2020, Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Muatan Ppkn Kelas IV SDN Pemepek Kecamatan Pringgara, Jurnal Inovasi Penelitian, Vol.1 No. 7.
Arlina, Y. 2021. Pengaruh Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Peserta didik Kelas X SMA PGRI 2 Kota Jambi. International Journal of Elementary Education, Volume 2 Number 2.
Febianti, Y. N. 2018.Peningkatan motivasi belajar dengan pemberian reward and Punishmen yang positif. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, Volume 7 No.2
Khumairoh, N. L. A. 2021. Hubungan Perealisasian Reward Dan Punishment Dengan Motivasi Belajar IPA Pada Materi Pokok Sistem Ekskresi Siswa Kelas IX Mtsn 8 Tulungagung. Tulungagung: Institut Agama Islam Negeri Tulungagung.
Ma’rifah, S. J. 2022. Hubungan Partisipasi Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Tematik Melalui Pembelajaran Jarak Jauh Pada Siswa Kelas Iv Min 2 Tulungagung. Kudus: Institut Agama Islam Negeri Kudus.
Muammar, I. 2020. Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Al-Islam di Smp Muhammadiyah Sekampung Lampung Timur. Skripsi tidak diterbitkan. Metro: Institut Agama Islam Negeri (IAIN).
Ningsih, S. 2020. Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Negeri 8 Muaro Jambi.Repository UIN Sulthan Thaha Saifuddin. Volume 2 No. 3
Nizar, M. F. 2022. Pengaruh Reward dan Punishment terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X IPS MAN 1 Jombang. Jombang: Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Pitaloka, O. D. 2021. Korelasi Motivasi Belajar Terhadap Keterampilanoperasi Hitung Dan Kemampuan Penalaran Matematis Belajar Siswa Kelas 3 Di Mi Mamba’ul Huda Ngabar Ponorogo. Ponorogo: Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Putrri R. S. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Search, Solve, Create And Share (Sscs) Dengan Metode Reward And Punishment Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Motivasi Belajar Siswa. Lampung: Univeritas Islam negeri Raden Intan Lampung.

Risna. 2021. Dampak Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ppkn Kelas Vii C di Mts Negeri 1 Palu.Skripsi tidak diterbitkan. Palu: Universitas Tadulako.
Riyadhoh A. 2022. Hubungan Motivasi Belajar Peserta didik Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Mata Pelajaran Matematika Kelas V Mi Zumrotul Wildan Ngabul Jepara. Kudus: Institut Agama Islam Negeri Kudus.
Rizky, A. M. Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Minat Siswa Belajar Mata Pelajaran Pai Kelas X Di Sma Negeri 2 Trenggalek. Tulungagung: Institut Agama Islam Negeri Tulungagung.
Septembri, S. P. 2022. Implementasi Reward Dan Punishment Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Disiplin Siswa Di Mi Ma’arif Mojorejo, Jetis, Ponorogo. Ponorogo: Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Septiana, R. 2018. Pengaruh Pemberian Bintang Sebagai Reward dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Di Tk Al-Hikmah Kota Baru Kecamatan Sungai Tarab Kabupaten Tanah Datar. Skripsi tidak diterbitkan. Batusangkar: Institut Agama Islam Negeri.
Ulfa, M. 2020. Skripsi Dampak Reward dan Punishment dalam Membentuk Disiplin Anak Usia 5-6 Tahun pada Masa Bdr (Belajar Dari Rumah) diTk Putra 1 Mataram. Mataram: Universitas Islam Negeri Mataram.
Published
2023-01-18
How to Cite
Alim Amri, N., & Yunita, A. (2023). PENGARUH REWARD TERHADAP MOTIVASI BELAJAR ANAK USIA DINI KELOMPOK A DI TK AISYIYAH MINASA UPA . Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2940 - 2947. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.616