PENGGUNAAN MODEL KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR

  • Firman Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Padang
  • Desyandri Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Padang
  • Ranianisa Rahmi Pendidikan Dasar FIP Universitas Negeri Padang
Keywords: Social Studies, Cooperative Model Type Make A Match, Learning Outcomes

Abstract

The purpose of this study was to determine whether or not the cooperative model of the Make A Match type affected the learning outcomes of fourth grade students in social studies learning. The type of research applied is an experiment with a true experiment design, in the form of a pretest-posttest control group. The class IV samples at SDN 06 Piai Tangah and class IV at SDN 07 Piai Tangah were selected using a random cluster technique. The results of the study show that the cooperative model of the Make A Match type has an effect on social studies learning outcomes for fourth grade students with a t-count score (4.9045) > t-table (1.697).

Metrics

Metrics Loading ...

References

Afandi, R. (2011). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Artikel. Pedagogia Vol. 1, No. 1
Anggarawati, IG. A. Ary., MG. Rini, Kristiantari., IG. A. Agung., Sri., Asri. 2014. Pengaruh Make A Match Berbantuan Media Kartu Gambar Terhadap Hasil Belajar Ips Sd. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD (Vol: 2 No: 1
Astika, N., Ngurah A,N,M. 2012. Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A-Match Terhadap Hasil Belajar Siswa. Artikel. Jurnal penelitian Fisika. Vol 3, No 2

Febriana,A.2011.Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Ips Siswa Kelas V Sdn Kalibanteng Kidul 01 Kota Semarang. Artikel. Semarang Jurnal Kependidikan Dasar.Volume 1, Nomor 2
Huda, Miftahul. 2014. Model – Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta:Pustaka.
Istarani. 2012. 68 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.
Kartina, Tien. 2011. Model pembelajaran Kooperatif. Jurnal (online). Publish 06-08- 2011
Nissa LK. 2017. Pengaruh Penerapan Model pembelajaran Kooperatif tipe Make A Match terhadap hasil belajar IPS kelas V. Jakarta. Universitas Islam Negeri.
Rahmawati D., S.E. Nugroho., N. M. D. Putra, 2014. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Berbasis Eksperimen Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SMP.
Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdarkarya.
Published
2023-01-18
How to Cite
Firman, Desyandri, & Rahmi, R. (2023). PENGGUNAAN MODEL KOOPERATIF TIPE MAKE A MATCH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2919 - 2928. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.613