ANALISIS SOAL KETERAMPILAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI PADA SOAL EVALUASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
This study aims to describe questions about higher-order thinking skills in the evaluation of Civics lessons used by elementary school teachers. The subjects and objects in this study were class IV teachers and the learning evaluation used by class IV teachers. The research method used is qualitative research. The research instrument used was interviews and documentation. The results of this study indicate that the summative assessment in learning the scope of material one to four as well as the end of semester summative assessment contains questions that focus on low-level thinking skills. With the midterm assessment, there are 28% high-order thinking skills and 72% low-order thinking skills. It can be concluded that only a small part of the learning evaluation used by the teacher contains higher-order thinking skills
Metrics
References
Andini, S. R., Putri, V. M., Devi, M. Y., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran PKn dan IPS yang Inovatif dan Kreatif dengan Menggunakan Model Pembelajaran Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5671–5681.
Ariyana, Y., Bestary, R., & Mohandas, R. (2018). Buku pegangan pembelajaran berorientasi pada keterampilan berpikir tingkat tinggi. Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Hak.
Arzfi, B. P., Firman, F., & Desyandri, D. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Berbasis Literasi Menggunakan Microsoft Sway untuk Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10463–10470.
Baharuddin, M. R. (2021). Adaptasi kurikulum merdeka belajar kampus merdeka (Fokus: model MBKM program studi). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 195–205.
Darmadi, H. (2015). TUGAS, PERAN, KOMPETENSI, DAN TANGGUNG JAWAB MENJADI GURU PROFESIONAL. Jurnal Edukasia.
Dole, S., Bloom, L., & Doss, K. K. (2017). Engaged learning: Impact of PBL and PjBL with elementary and middle grade students. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 11(2), 9.
Heong, Y. M., Sern, L. C., Kiong, T. T., & Binti Mohamad, M. M. (2016). The Role of Higher Order Thinking Skills in Green Skill Development. MATEC Web of Conferences. https://doi.org/10.1051/matecconf/20167005001
Hugerat, M., & Kortam, N. (2014). Improving higher order thinking skills among freshmen by teaching science through inquiry. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. https://doi.org/10.12973/eurasia.2014.1107a
Jannah, M., Fatmariza, F., Miaz, Y., & Erita, Y. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 991–996.
Jihad Asep & Abdul haris. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Multi. Presindo.
Junindra, A., Fitri, H., Putri, A. R., Nasti, B., & Erita, Y. (2021). Mendesain Pembelajaran IPS dan PKn Berbasis Literasi ICT (Information and Communication Technology) pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6264–6270.
Kemendikbud. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Berbasis Zonasi. Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi Pada Keterampilan Berfikir Tingkat Tinggi, 1–87.
Made, I., Citra, A., & Hadi Nasbey, W. (2015). Improvement of Learning Process and Learning Outcomes in Physics Learning by using Collaborative Learning Model of Group Investigation at High School (grade X, SMAN 14 Jakarta). Journal of Education and Practice.
Manalu, J. B., Sitohang, P., & Henrika, N. H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 80–86.
Marisa, M. (2021). Inovasi kurikulum “Merdeka Belajar” di era society 5.0. Santhet:(Jurnal Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora), 5(1), 66–78.
Nisa, N. A. K., Widyastuti, R., & Hamid, A. (2018). Pengembangan Instrumen Assessment Higher Order Thinking Skill (HOTS) pada Lembar Kerja Peserta Didik Kelas VII SMP. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 543–556.
Purnama, S. I., Marlina, M., & Desyandri, D. (2021). Analisis Soal Hots pada Tema Ekosistem di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 2070–2075.
Purnamawati, P., & Saliruddin, S. (2017). The effectiveness of the use of metacognition-based industrial electronic learning tools in growing higher order thinking skills (HOTS). Jurnal Pendidikan Vokasi, 7(2), 139–148.
Riady, A. (2021). Pendidikan Berkualitas di Era Digital:(Fokus: Aplikasi Sebagai Media Pembelajaran). Jurnal Literasi Digital, 1(2), 70–80.
Saridewi, M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Analisis Soal Mata Pelajaran PPKn pada Buku Siswa Kelas VI Ditinjau dari Pengembangan HOTS. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(8), 994–1003.
Setyosari, P. (2017). Menciptakan Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran. https://doi.org/10.17977/um031v1i12014p020
Shoheh, M., & Ahmad, A. (2019). Evaluasi Pembelajaran dalam Konteks Fungsi, Tujuan dan Manfaat Yang Dilakukan oleh Pendidik (Telaah Evaluasi Pembelajaran dalam Mapel Pendidikan Agama Islam). AHSANA MEDIA: Jurnal Pemikiran, Pendidikan Dan Penelitian Ke-Islaman, 5(2), 25–33.
Suhartono, S., Susiani, T. S., Salimi, M., & Hidayah, R. (2021). Strategi dan Implementasi Penyusunan Soal Higher Order Thinking Skills (HOTS) Bagi Guru Sekolah Dasar di Kabupaten Kebumen. DEDIKASI: Community Service Reports, 2(1).
Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258.
Suparman, U. (2021). Bagaimana Meningkatkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (HOTS) Peserta Didik.
Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1), 13–28.
Syafrudin, U., Darmawan, D., & Ridwan, I. R. (2019). Penerapan Model Cooperative Script dalam Pembelajaran PKn untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Bangga Sebagai Anak Indonesia. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i2.661
Tajudin, N. M., & Chinnappan, M. (2016). The link between higher order thinking skills, representation and concepts in enhancing TIMSS tasks. International Journal of Instruction. https://doi.org/10.12973/iji.2016.9214a
Widiyanto, J. (2018). EVALUASI PEMBELAJARAN (Sesuai dengan Kurikulum 2013): Konsep, Prinsip & Prosedur (1st ed.). UNIPMA PRESS.
Yetri, O., Fauzan, A., Desyandri, D., Fitria, Y., & Fahrudin, F. (2019). Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematics Education (Rme) Dan Self Efficacy Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2000–2008.
Yulyani, Y., Kazumaretha, T., Arisanti, Y., Fitria, Y., & Desyandri, D. (2020). Implementasi Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 10(2), 184–188.