PANDANGAN FILSAFAT TERHADAP PENDIDIKAN KARAKTER SECARA ONTOLOGI, EPISTIMOLGI, DAN AKSIOLOGI (STUDI LITERATUR)
Abstract
Character education is a conscious and planned human effort aimed at educating and empowering every potential student. Apart from that, character education is also useful for building the character of each individual so that they can become individuals who can have benefits for these individuals and also the surrounding environment. This study examines and describes how the theoretical basis for character education is conceptualized and how the theoretical basis for character education is implemented. The theoretical basis of character education includes the basis of ontology, the basis of epistemology and the basis of axiology. In this case the researcher can explain how to conceptualize and implement the ontology, epistemology and axiology of character education.
Metrics
References
Bara, A. B. (2022). Filsafat Pendidikan: Rekonstruksi Pemikiran Ki Hajar Dewantara Sebagai Upaya Dekonstruksi Pragmatisme Pendidikan Indonesia. International Conference on Tradition and …, 1(1). http://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/lc-TiaRS/article/view/244%0Ahttp://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/lc-TiaRS/article/download/244/156
Djamaluddin, A. (2014). Filsafat Pendidikan. Istiqra’: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 1(2), 135. https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/208/181
Ekwandani, T. N., & Nurwahidin, M. (2022). STUDI LITERATUR ETNOMATEMATIKA DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT ILMU. Jurnal Ilmiah Hospitality 885, 11(2).
Haer, R. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Media Film dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Cempa Kabupaten Pinrang. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 144–153. https://doi.org/10.35905/alishlah.v16i2.747
Halik, A. (2013). Dialektika Filsafat Pendidikan Islam (Argumentasi dan Epistemologi). Istiqra’, 1(1), 22–28.
Isnaini, A. (2021). Asesmen Kompetensi Minimum Ditinjau Secara Filsafat Pendidikan. Idealmathedu: Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 8(2), 102–107. https://doi.org/10.53717/idealmathedu.v8i2.300
Kemendikbud. (2018). Permendikbud RI No 20 Tahun 2018. Permendikbud Nomor 20 Tahun 2018 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter Pada Satuan Pendidikan Formal, 8–12.
Kementerian Pendidikan Nasional. (2011). Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter [Guideline on the Implementation of Character Education]. Guideline, 7.
Kristiawan, M. (2016). Filsafat Pendidikan (Issue September 2016). https://mahdumunri.com/wp-content/uploads/2022/03/FILSAFATPENDIDIKAN_M-KUSTIAWAN.pdf
Miftah Nurul Annisa, A. W. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar di Zaman Serba Digital. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(1), 35–48.
Mughni, M. S., & Bakar, M. Y. A. (2022). Studi Aliran Filsafat Pendidikan Islam serta Implikasinya Terhadap Pengembangan Pendidikan Islam. Jurnal Dirasah, 5(1), 81–99.
Musanna, A., Wibowo, U. B., & Hastutiningsih, A. D. (2017). INDIGENISASI PENDIDIKAN: Rasionalitas Revitalisasi Praksis Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(1), 117. https://doi.org/10.24832/jpnk.v2i1.529
Pemerintah Republik Indonesia. (2010). Kebijakan Nasional Pembangunan Karakter Bangsa Tahun 2010-2025. Pemerintah Republik Indonesia, ii+41.
Riyadi, A., & Khojir. (2021). ESENSIALISME DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Tarbiyah & Lmu Keguruan (JTIK) Borneo, 2(3), 131–138.
Salirawati, D. (2012). Percaya Diri, Keingintahuan, Dan Berjiwa Wirausaha: Tiga Karakter Penting Bagi Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Karakter, 0(2), 213–224. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i2.1305
Sholikah, Fatah Syukur, M. J. dan M. A. (2020). Pendidikan Dalam Al-Qur’an Perspektif Abdurrahman Saleh Abdullah Dalam Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam. AL HIKMAH Jurnal Studi Keislaman, 10(1), 123. http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/alhikmah/article/download/3494/2498
Sidabutar, H. (2020). Filsafat Ilmu Pendidikan Agama Kristen dan Praksisnya bagi Agama Kristen Masa Kini. PEADA’ : Jurnal Pendidikan Kristen, 1(2), 85–101. https://doi.org/10.34307/peada.v1i2.20
Unesco. (2006). Understandings of literacy. In Education for All Global Monitoring Report 2006.
Zarkasyi, A. (2020). Pendidikan Diniyah Kajian Filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Qolamuna, 6(1), 135–152.