PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA GAMBAR DALAM PEMBELAJARAN IPA MATERI SIKLUS MAKHLUK HIDUP DI KELAS IV SDN 03 SUNGAI RUMBAI TAHUN PELAJARAN 2021/2022

  • Suwardi SDN 03 Sungai Rumbai, Dharmasraya
Keywords: learning outcomes, image media, science learning, living things

Abstract

This research originated from the common understanding of students towards science learning in elementary schools. This research is due to the inadequate facilities for this learning media. The use of the method is carried out with educators who are monotonous as long as students do not participate in learning. Visual media can teach students about natural resources that have yet to be studied in the surrounding environment. This research was conducted to describe the level of mastery of student material and the shortcomings and advantages of the methods used by teachers in the learning process to motivate and train students' independence in completing science learning. This study used classroom action research with two cycles. Each cycle consists of design, observation, implementation, reflection, and revision. Analysis data obtained from formative test results, observation sheets of learning activities. The results showed that student learning outcomes increased based on cycle I and cycle II, with the limit of completeness of grades in cycle I to 60% and increased in cycle II to 85%. The results of this increase have proven effective in terms of the use of illustrated media in science learning in grade IV SDN 03 Sungai Rumbai. They can be used as one of the considerations and alternatives in science learning.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Agustyani, T. N., Abidin, Y., & Rakhmayanti, F. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Gambar terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(1), 280–289.
Brahim, T. (2007). Peningkatan Hasil Belajar Sains Siswa Kelas IV Sekolah Dasar, Melalui Pendekatan Pemanfaatan Sumber Daya Alam Hayati di Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan Penabur, 9(6), 37–49.
Elpis. (2017). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VI SDN 010 Jaya Mukti. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 6(2), 610–622.
Harahap, D. (2016). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. REKOGNISI: Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 1(1), 74–83.
Iskandar, & Ibad, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Gaung Persada Press.
Permendikbud No.4 Tahun 2018 Tentang Penilaian Hasil Belajar Satuan Pendidikan dan Penilaian Hasil Belajar oleh Pemerintah, Pub. L. No. 4 (2018).
Undang-Undang Republik Indonesia No.20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pub. L. No. 20, Sekretaris Negeri Republik Indonesia 1 (2003).
Kumala, N. F. (2016). Pembelajaran IPA Sekolah Dasar (N. F. Kumala, Ed.; 1st ed.). Ediide Infografika.
Mentari, P. R., & Sukardi, E. (2022). Pengaruh Penerapan Metode SAS dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Siswa Kelas I SDN Tanjung Duren Selatan 01 Jakarta Barat. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(1), 357–363.
Oviani, T. (2019). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar Negeri 56 Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu.
Sa’diyah, S., & Zuhdi, U. (2014). Pemanfaatan Media Gambar untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Tema Diri Sendiri Siswa Kelas II SD Islam Plus ALAzhar Mojokerto. JPGSD, 2(3), 1–10.
Safitri, A. L., & Mukhidin. (2018). Penerapan Metode Sugesti-Imajinatif Berbantuan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas III SD Negeri Sukasari I. Didaktik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, IV(1), 131–146.
Sardiman. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada.
Setyawan, M. A. P. (2017). Implementasi Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Pembelajaran Efektif bagi Guru di SD Negeri Pabelan 03 Kertasura. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya: Vol. Revisi (Slameto, Ed.; 6th ed.). Rineka Cipta.
Utami, S. Y. (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(1), 104–109.
Published
2023-01-08
How to Cite
Suwardi. (2023). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA GAMBAR DALAM PEMBELAJARAN IPA MATERI SIKLUS MAKHLUK HIDUP DI KELAS IV SDN 03 SUNGAI RUMBAI TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2509 - 2515. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.559