PENGARUH PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR SUBTEMA KEBERAGAMAN BUDAYA BANGSAKU
Abstract
This study aims to determine the effect of the problem based learning model on the learning outcomes of the sub theme of my nation's cultural diversity. The type of research used is a quasi-experimental design using a nonequivalent control group design. This research was conducted in Ciomas 06 State Elementary School, Bogor Regency, Class IVA, and IVB as the experimental class and control class. The data from this study were analyzed using Microsoft Excel 2016. Data collection to obtain student learning outcomes tests was obtained using pretest and posttest. The data analysis technique in this study used the t-test. Based on the results of data analysis from hypothesis testing using t-test obtained tcount = 18.71368, while ttable at a significant level /2 = 0.025 of 2.00324, then obtained tcount> ttable that is 18.71368> 2.00324 so Ha is accepted or H0 is rejected. Thus, there is an effect of the problem based learning model on the learning outcomes of the sub-theme of cultural diversity of my people in the fourth grade students of SDN Ciomas 06.
Metrics
References
Asriyanti. 2018. Analisis Faktor Kesulitan Belajar Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar : Kajian Teoritik dan Praktik Pendidikan. Vol29(1).
Darmadi. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Elfidayati (2021) Pengantar Psikologi Pendidikan. Ke-1. Langkat: STAI-JM Press.
Krissandi, A. D. S., Sudigdo, A. and Nugraha, A. S. (2021) Model Pembelajaran Inovatif dan Soal Berbasis AKM Jenjang SMA: Disertai Kompetensi Dasar dan Pembahasan Soal AKM Literasi-Numerasi SMA. Ke-1. Yogyakarta: PT. Kanisius.
Kristin, F., & Rahayu, D. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 84-92.
Nuriati, Suhar, L. N. (2021) ‘Analisis Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Kabangka Ditinjau dari Jenis Kelamin’, Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 9(1), pp. 141–154.
Purnamasari, M. et al. (2017) ‘Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Terhadap Konsep Bangun Ruang materi luas dan volume balok dan kubus menggunakan metode drill sekolah smp islam al-ghazali kelas viii’, FIBONACI : Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 3(1), pp. 45–52.
Sugiarto. (2021) Mendongkrak Hasil Belajar Matematika Menggunakan PBL Berbantuan GCA. Karanganyar: Yayasan Lembaga Gumun Indonesia.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunarti, S. (2021) ‘Peningkatan Kompetensi Widyaiswara Dalam Mengembangkan Presentasi Interaktif Online Dengan Aplikasi Mentimeter Di Balai Diklat Keagamaan Palembang’, Jurnal Perspektif, 14(2), pp. 283–296. doi: 10.53746/perspektif.v14i2.57.
Suparlan, H. D. (2016). Teori dan praktik pendekatan konstruktivisme dalam pembelajaran. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(1).
Susilowati, A. (2018) ‘Indonesian Journal of Primary Education Pengaruh PBL terhadap Kemandirian Belajar Siswa SD’, © 2018-Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), pp. 72–77.
Wahid, A., Aprilia, N. and Rhayu, Y. (2020) ‘Upaya Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Melalui Model Discovery Learning Berbantuan Media Mentimeter Pada Siswa Kelas Iii Sd Negeri Selomoyo Magelang Tahun Pelajaran 2020/2021’, Concept and Communication, (4), pp. 1570–1581.
Yuniastuti, Miftakhuddin, M. K. (2021) Media Pembelajaran Untuk Generasi Milenial Tinjauan Teoritis dan Pedoman Praktis. Ke-1. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.