PENGGUNAAN MEDIA BIG BOOK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA SEKOLAH DASAR

  • Three Rahmadona FIP Universitas Negeri Padang
  • Firman FIP Universitas Negeri Padang
  • Desyandri FIP Universitas Negeri Padang
Keywords: Reading, Big Book, Elementary School

Abstract

Low interest and ability to read is a serious problem in the field of education continue to work on how to overcome it. One of the media that can be used to improve students' reading skills is Big Book media which can be created according to the teacher's creativity. This research aims to provide information to teachers, principals, and parents regarding the use of Big Book media to improve elementary school students' reading skills. The method used in this research is literature study or library research. The researcher traces the data, then reads and records the results needed to obtain the information. The data collected was analyzed using the content analysis method. The results of the analysis of 15 articles concluded that the use of Big Book media improved students' reading skills. This is based on an increase in reading scores from before using Big Book media to after using Big Book media in learning and the SPSS test was carried out to see the effect.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aisah, S., & Rini, S. (2022). Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Literasi Siswa Kelas Satu Madrasah Ibtidaiyyah. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 67–78. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.348
Akbar, A., Annisa, N., & Rahman. (2022). Penggunaan Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. JMIE: Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 6(1), 91–102.
Aminah, S., & Masniladevi. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Terhadap Berpikir Kritis Siswa Di Kelas IV. E-Journal Pembelajaran Inovasi, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(11).
Asma. (2020). Penggunaan Media Big Book untuk Meingkatan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Tunarungu Kelas Dasar II SDLB Negeri Ternate. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 6(4), 1055–1059. https://doi.org/10.5281/zenodo.4497804
Aulia, M., Adnan, Yamin, M., & Kurniawati, R. (2019). Penggunaan Big Book Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 963–969.
Auliya, A. (2018). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Media Big Book Siswa Kelas IA SD Negeri Nogopuro Depok Sleman. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 33(7), 260–270.
Daryanti, D., Desyandri, D., & Fitria, Y. (2019). Peran Media dalam Pembelajaran Seni Budaya dan Keterampilan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 215–221. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.46
Devi, M. Y., Hidayanthi, R., & Fitria, Y. (2022). Model-Model Evaluasi Pendidikan dan Model Sepuluh Langkah dalam Penilaian. Jurnal Basicedu, 6(1), 675–683. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1934
Diansyah, A. R., Saputra, D. S., & Kurino, Y. D. (2019). Media Pembeljaaran Big Book Sebagai Penunjang Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1, 181–189.
Fajriani, R. N. (2017). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Big Book Siswa Kelas I SDN Pandeyan Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 93(I), 259. https://doi.org/http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/48832
Fatriani, A., & Samadhy, U. (2018). Pengembangan Media Big Book Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Dengan Metode Suku Kata. Joyful Learning Journal, 7(1), 1–9.
Hadian, H. L., Mochamad Hadad, S., & Marlina, I. (2018). Penggunaan Media Big Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat Sederhana. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 4(2), 212–242. https://doi.org/10.36989/didaktik.v4i2.73
Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Literasi Nusantara.
Hanifah, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Big Book Terhadap Hasil Belajar Ski Siswa di Madrasah Ibtidaiyah NU 53 Turunrejo. Universitas Islam Negeri Walisongo.
Karumpa, A., Halimah, A., & Dahlan, M. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pop Up Book dan Big Book terhadap Kemampuan Siswa Memahami Isi Bacaan. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 818–825. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.2089
Kusumadewi, H., & Reknosari, R. (2020). Sosialisasi Penggunaan Media Big Book dalam Penerapan Membaca Permulaan dan Peningkatan Kosakata Siswa. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 274–278. https://doi.org/10.35568/abdimas.v3i2.535
Nur Fitriani, T. (2013). Pengaruh Penggunaan Media Buku Besar (Big Book) Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Kelompok B Di Tk Qoshrul Ubudiyah Surabaya. PAUD Teratai, 2(2), 1–5.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat : Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Pramujiono, A., Saputra, D. S., & Rachmadtullah, R. (2020). Model Pembelajaran Multiliterasi Berbantuan Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(02), 282–290. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/19860
Prawiyogi, A. G., Sadiah, T. L., Purwanugraha, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.787
Purwanti, K. Y., & Apriliani, E. I. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Big Book Literasi Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Obor Guru, 2(1), 307–314. http://conference.upgris.ac.id/index.php/sendika/article/view/386/231
Rahayu, A. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Big Book Terhadap Hasil Membaca Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Ii Sd Inpres Pullaweng Kabupaten Bantaeng. In Universitas Muhammadiyah Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Rahmadona, T., Darmansyah, & Fitria, Y. (2022). Pembelajaran Daring vs Luring: Perspektif dari Siswa dan Kaitannya Dengan Motivasi Belajar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6). https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.4258
Rahmah, N. N., & Amaliya, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 738–745.
Rahmawati, Adnan, & Hajidin. (2018). Penggunaan Media Big Book Pada Pelaksanaan Membaca Siswa Kelas II di SD Negeri Unggul Lampeuneurut Aceh Besar. Rnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP UnsyiahJu, 3(3), 1–8.
Ritonga, S., & Rambe, R. N. (2022). Penggunaan Media Big Book Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1266–1272.
Rosidah, A., & Pebrianti, D. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Media Big Book di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 1707–1715.
Sari, M., & Zulminiati. (2021). Efektifitas Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia Dini di TK Kecamatan Guguk Panjang Kota Bukittinggi. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 5(1).
Suhartini, S., & Martyanti, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Geometri Berbasis Etnomatematika. Jurnal Gantang, 2(2), 105–111. https://doi.org/https://doi.org/10.31629/jg.v2i2.198
Syelviana, N., & Sri, H. (2019). Pengembangan Media Big-Book Dalam Pembelajaran Membaca Menulis Permulaan Di Kelas 1 Sekolah Dasar. JPGSD : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 2559–2569.
Ulfa, M. (2019). Penggunaan Media Big Book Terhadap Kelancaran Membaca Siswa Pada Tema Diriku Kelas I MIN 8 Aceh Besar. Proceeding The 2nd Annual Conference on Madrasah Teachers (ACoMT), 255–260.
Wicaksono, A. D. (2018). Peningkatan Keterampilan Membaca Siswa SD Menggunakan Media Big Book. Basic Education, 5–10.
Published
2022-12-28
How to Cite
Rahmadona, T., Firman, & Desyandri. (2022). PENGGUNAAN MEDIA BIG BOOK DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA SEKOLAH DASAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2086 - 2097. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.517