PENGEMBANGAN MEDIA ULAR TANGGA PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN KELAS I UPT SDN 13 GRESIK

  • Mega Putri Permatasari Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Gresik, Indonesia
  • Ismail Marzuki Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Gresik, Indonesia
Keywords: Media Development, Snakes and Ladders Game, and Addition and Subtraction.

Abstract

 

This study aims to develop a snake and ladder game media to improve elementary school students' learning outcomes in addition and subtraction concepts. One of the problems of education is the lack of media facilities and infrastructure, so teachers are required to be creative in improving the quality of learning in the classroom, such as developing learning media in the classroom. One of the interesting learning media that can overcome student boredom in learning activities is game-based learning activities, such as the application of snakes and ladders game media. In student learning outcomes, it shows that 10% of students have scores above the KKM before applying the snake and ladder learning media, while after applying the snake ladder game learning media, 100% of students have scores above the KKM (Minimum Completeness Criteria), it shows that student learning outcomes have increased. 90%. The use of learning media in learning activities makes it easier for students to gain understanding and motivate students to learn.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Afandi, R. (2015) Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar Siswa IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran (Jinop), 1(1) 77-89.
Atmoko, Sigit Widhi, Fajar Cahyadi, dan Ikha Listyarini, “Pengembangan Media Utama (Ular Tangga Matematika) Dalam Pemecahan Masalah Matematika Materi Luas Keliling Bangun Datar Kelas III SD/MI”, Al Ibtida: Jurnal Pendidikan GuruMI (2017), 4 (2017), 119 – 28.
M. Husna, A. 2009. 100+ Permainan Tradisional Indonesia untuk Kreativitas, Ketangkasan, dan Keakraban. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Murni, Wahid. 2008. Penelitian Tindakan Kelas. Malang: UM PRESS. Nasional, Rosdakarya, Cetakan Ketiga.
Nanang Hanifah, dkk. 2009. Konsep dan Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.
Pitadjeng. (2006). Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan. Jakarta: Depdiknas.
Rahina, N. (2017). Media Pembelajaran Berbasis Visual Berbentuk Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kulaitas Belajar Mengajar di Sekolah Dasar, FBS Unnes, Jurnal Lembaran Ilmu Kependidikan Jilid 36, No 1.
Rahmadani Sahri, Dkk., Penggunaan Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Hidrokarbon Di Kelas XI SMA As-Shofa Pekan Baru.
Sadiman, S., Arief, Raharjo R, & Haryanto, Anung. 1984. Media Pendidikan. Pengertian, Pengembangan Dan Pemanfaatannya.Cetakan2007. Jakarta: Grafindo Persada.
Salam Nurfadillah, dkk. Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Pada Materi Sistem Saraf. Jurnal Al-Ahya. Vol. 1 No. 1. 2019.
Sanjaya Wina. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana, 2012.
Subarinah, Sri. (2006). Inovasi Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Depdiknas.
Sundayana, R. (2014). Media dan Alat Paraga Dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.
Thobroni, M. Fairuzul Mumtaz. 2011. Mendongkrak Kecerdasan Anak Melalui Bermain dan Permainan. Jogjakarta: Katahati.
Triharso, Agung. 2013. Permainan Kreatif dan Edukatif Untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Cv. Andi Offset.
Published
2022-12-26
How to Cite
Putri Permatasari, M., & Marzuki, I. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA ULAR TANGGA PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN KELAS I UPT SDN 13 GRESIK. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 2020 - 2030. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.507