PENGARUH MODEL TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR IPS SISWA

  • Maiyona Ovartadara Universitas Negeri Padang
  • Darmansyah Nabar Pendidikan Dasar Universitas Negeri Padang
  • Yanti Fitria Pendidikan Dasar Universitas Negeri Padang
Keywords: Social Studies Learning, Talking Stick, and Social Studies Learning Outcomes

Abstract

The purpose of this study is to ascertain whether or not elementary school students' social studies learning outcomes have improved. The Talking Stick model can help students develop critical thinking skills, speedy subject comprehension, active learning, and the ability to voice opinions and questions. Additionally, students' learning outcomes, particularly in social studies subjects, become optimal or improve when the Talking Stick model is used. The document study method, also known as meta-analysis, is used in this study to examine previous research's findings. Ten published journals were uncovered through a Google Scholar data search. The findings demonstrated that the Talking Stick learning model was successful in enhancing the learning outcomes of students, particularly elementary school students. When compared to conventional learning models, the Talking Stick model has produced better learning outcomes in social studies subjects. Adapting the current learning model to the circumstances and requirements of the students is another option if the Talking Stick model fails to improve student learning outcomes.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amoy, B. N. D. (2014). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Talking Stick terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(12).
Anggarini, I. M. D., Sujana, I. W., & Suryaabadi, I. G. (2013). Pengaruh Model Pebelajaran Kooperatif Talking Stick Berbasis Aneka Sumber Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 5 Dalung. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1).
Damayanti, N. K. I., Sanjaya, D. B., & Suastika, I. N. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Talking Stick untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII B8 SMP Negeri 6 Singaraja dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2).
Depdiknas. 2003. Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Jakarta: Depdiknas
Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran: Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Cetakan Ke-1. Jakarta: Kata Pena.
Lestari, N. K. T., Kristiantari, M. R., & Ganing, N. N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Lagu Daerah Terhadap Hasil Belajar IPS. International Journal of Elementary Education, 1(4), 290-297.
Likus, L., Marli, S., & Utami, S. Pengaruh Model Talking Stick Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(3).
Mailani, N. L. A. (2013). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa VII-5 SMP Lab Undiksha Singaraja Melalui Model Talking Stick. Widya Winayata: Jurnal Pendidikan Sejarah, 1(1).
Norliza, N., & Noviana, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN 49 Tameran Kecamatan Bengkalis. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 4(1), 1-13.
Pradnyani, N. L. K. D., Sujana, I. W., & Suniasih, N. W. (2013). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas 4 SDN 2 Sesetan Denpasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1).
Puspitawangi, K. R., Wibawa, I. M. C., & Pudjawan, K. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Berbantuan Media Audio Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1).
Santiasih, N. L. A., Ganing, N. N., & Sujana, I. W. (2016). Penerapan Talking Stick Dalam Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Penguasaan Kompetensi Pengetahuan IPS dan Motivasi Belajar. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1).
Sari, S., & Wijayanti, A. (2017). Talking Stick: Hasil Belajar IPA dan Kemampuan Kerjasama Siswa. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 1(2).
Seran, E. Y. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Terpadu (Studi Eksperimen Kelas IV Sekolah Dasar Negeri No. 01 Kenukut Tahun Pelajaran 2013/2014). VOX EDUKASI, 4(1), 21-36.
Shoimin, Aris.2014.68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Jakarta:ARRuzz Media Susanto.
Siregar, S. F. S. F., Kurniaman, o. K. O., & noviana, e. N. E. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar (Studi Eksperimen Kelas V SD Negeri 163 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 1-14.
Suyatno. 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Surabaya: Pers Media Buana Pustaka.
WardanI, V. Y. Perbedaan Hasil Belajar Ips Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Kampung Baru
Published
2022-12-20
How to Cite
Ovartadara, M., Nabar, D., & Fitria, Y. (2022). PENGARUH MODEL TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR IPS SISWA. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1888 - 1895. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.492