PENGGUNAAN MEDIA PAPAN KANTONG PINTAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD INPRES MINASA UPA 1 KECAMATAN RAPPOCINI KOTA MAKASSAR

  • Andi Makkasau PGSD FIP Universitas Negeri Makassar
  • Amir Pada PGSD FIP Universitas Negeri Makassar
  • Latang PLS FIP Universitas Negeri Makassar
  • Alfina Damayanti PGSD FIP Universitas Negeri Makassar
Keywords: learning media, smart pocket board, science learning outcomes

Abstract

The research carried out aims to describe the use of smart pocket board media in improving science learning outcomes for fourth grade students of SD Inpres Minasa Upa 1, Rappocini District, Makassar City. This study uses a qualitative approach with the type of classroom action research carried out in 2 cycles. The research subjects were fourth grade teachers and 25 students consisting of 14 male students and 11 female students. Data collection techniques used are observation, documentation, and test techniques.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Agustina, F. (2017). Pengembangan Media Pakapindo (Papan Kantong Pintar Doraemon) Pada Pembelajaran Tematik Tema 6 Subtema 3 Pembelajaran 5 Kelas Iii Sdn Punten 01 Batu. Http://Eprints.Umm.Ac.Id/35584/
Arsi, N. (2020). Penerapan Media Pakapin ( Papan Kantong Pintar) Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Kelas 1 Pada Pembelajaran Tematik Dimis Nurul Yaqin. Uin Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Astuti, W. (2021). Pengembangan Media Sederhana Papan Kantong Pintar (Pakapin) Pada Materi Energi Dan Perubahannya Kelas Iii Sekolah Dasar.
Gunawan, D. (2020). Pengaruh Media Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelasa Iv Sd Negeri 2 Karangrejo Trenggalek. Eduproxima : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ipa, 2(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.29100/Eduproxima.V2i1.1489
Mudlofir, A., & Rusydiyah, E. F. (2017). Desain Pembelajaran Inovatif. Pt Rajagrafindo Persada.
Prasetya, S. P. (2015). Media Pembelajaran Geografi (Cetakan Ke). Penerbit Ombak.
Prayega, W. (2020). Efektifitas Pnerapan Metode Cooperatif Integrated Reading And Composition Dengan Menggunakan Media Papan Kantong Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis (Insya’) Siswa Pada Kelas Viii Dipondok Modern Al-Kautsar Pekanbaru. Uin Suska Riau, ث ققثق(ثق ثقثقثق), ثقثقثقثق.
Rijal, S., & Bachtiar, S. (2015). Hubungan Antara Sikap, Kemandirian Belajar, Dan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15. Https://Doi.Org/10.26555/Bioedukatika.V3i2.4149
Rusman. (2017). Belajar Dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Pt Kharisma Putra Utama.
Sadiman, Arief S., Rahardjo, Haryono, A., & Harjito. (2014). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, Dan Pemanfaatannya (17th Ed.). Pt Rajagrafindo Persada.
Sadiman, A. S. (2014). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, Dan Pemanfaatannya (Ed. 1, Cet). Rajawali Pers.
Sanjaya, W. (2012a). Media Komunikasi Pembelajaran. Kencana Pramedia Group.
Sanjaya, W. (2012b). Media Komunikasi Pembelajaran (Pertama). Kencana.
Sanjaya, W. (2020). Media Komunikasi Pembelajaran (Empat). Kencana.
Shifa & Aquami. (2015). Penggunaan Media Papan Kantong Dalam Meningkatkanhasil Belajar Siswa Kelas Iii Materi Surat Pendek Padamata Pelajaran Al-Qur’an Hadist Di Mi Al-Amanahbaruharjo Kecamatan Buay Madang Timurkabupaten. 1, 1, 1–21.
Suryansah, T., & Suwarjo, S. (2016). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 209. Https://Doi.Org/10.21831/Jpe.V4i2.8393
Suyadi. (2015). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Diva Press.
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media Dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23–27. Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V2i1.77
Windianti, W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Kantong Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Qur’an Hadist Materi Kunikmati Keindahan Al-Qur’an Dengan Tajwid Di Mts Negeri 2 Pandeglang. Uin Sultan Maulana Hasanuddin Banten, 2021.
Published
2022-12-15
How to Cite
Makkasau, A., Pada, A., Latang, & Damayanti, A. (2022). PENGGUNAAN MEDIA PAPAN KANTONG PINTAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SD INPRES MINASA UPA 1 KECAMATAN RAPPOCINI KOTA MAKASSAR. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1637 - 1641. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.467