MENINGKATKAN KREATIVITAS GURU DALAM PEMBELAJARAN DARING MELALUI SUPERISI KLINIS KOLABORATIF DI SD NEGERI WIJIMULYO KAPANEWON NANGGULAN SEMESTER I TAHUN PELAJARAN 2021/2022

  • Rahmat Mulyono Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Agnes Kristini Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
Keywords: Teacher Creativity in Online Learning Through, Supervisi Klinis Kolaboratif

Abstract

This research aims to increase teacher creativity in online learning through Supervisi Klinis Kolaboratif at SD Negeri Wijimulyo Kapanewon Nanggulan Semester I of the 2021/2022 Academic Year. This research is a school action research. The subjects in this study were 9 teachers at SD N Wijimulyo for the 2021/2022 academic year, consisting of six class teachers and three subject teachers. The instrument used is the observation instrument for teacher creativity in online learning. The data analysis technique used in this study is descriptive qualitative and quantitative in the form of percentages. The teacher's average score in the initial conditions was 67.6 with a completeness percentage of 22.22%. This condition experienced an increase in the average value in cycle I, which was 74.2 and the percentage of completeness was 44.44%, this increase still did not reach the target previously set. In siklus II, the average value of teacher creativity in online learning again increased by 80.3 with a creativity percentage of 77.8%. This shows that the targets previously set have been achieved, so the research was stopped in siklus II.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Analisis Di Bidang pendidikan, (Bandung:Alfabeta).Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). SKB Empat Mentri Nomor 03/KB/2020. Nomor 612 Tahun 2020. Nomor HK.01. 08/Menkes/502/2020. Nomor 119/4536/SJ, Tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada tahun Ajaran2020/2021 dan tahun Akademik 2020/2021 Dimasa pandemi Corona Virus Dieaseae 2019 (Covid-19). Jakarta: Kemendikbud.
Twiningsih, A. (2022). Penggunaan Media Ispring Suit Berbasis Mobile Learning Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas 3 SD. … : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(September), 138–144. http://www.ojs.iptpisurakarta.org/index.php/Edudikara/article/view/292
TWININGSIH, A. T. (2022). Desain Pengembangan Inovasi Pendidikan dalam Peningkatan Daya Saing Sekolah melalui Lima Prinsip Teknologi Pendidikan. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(4), 272–277. https://doi.org/10.32585/edudikara.v6i4.261

Basori, B. (2017). Efektifitas Komunikasi Pembelajaran Online dengan Menggunakan Media E-Learning. (Surakarta: jurnal.uns.ac.id)
Dirawat. Dkk (1986). Pengantar Kepemimpinan Pendidikan. (Surabaya: Usaha Nasional).
Depdiknas. (2003). UU RI No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (Jakarta: Direkturad Jenral pendidikan Dasar dan Menengah).
Depdiknas. (2004). Standar Kompetensi Guru Sekolah Dasar. (Jakarta: Depdiknas).
Depdiknas. (2005). UU RI No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. (Jakarta: Depdiknas).
Depdiknas. (2007). Permendiknas RI No. 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses. (Jakarta: Depdiknas).
Diah Ayu Lestari. (2019.) Corona Virus.tahun Pelajaran 2019/2020, SMK Ki Hajar Dewantara: Soggom.
Fatihah, RM . (2008). Pengertian konseling. Http://eko13.wordpress.com, diakses 19 Maret 2009.
https://jambi-independent.co.id/read/2020/05/07/50559/peran-kepsek-di-saat pandemi-covid19
https://ainamulyana.blogspot.com/2015/05/pengertian-dan-tujuan-supervisi-klinis.html.
Jerry H. Makawimbang. (2013). Supervisi Klinis Teori dan Pengukurannya:
Published
2022-12-15
How to Cite
Mulyono, R., & Kristini, A. (2022). MENINGKATKAN KREATIVITAS GURU DALAM PEMBELAJARAN DARING MELALUI SUPERISI KLINIS KOLABORATIF DI SD NEGERI WIJIMULYO KAPANEWON NANGGULAN SEMESTER I TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1482 - 1494. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.460

Most read articles by the same author(s)