PROSES PENGUATAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB DENGAN METODE RESITASI PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI SDN 13 KOTA SERANG

  • Reksa Adya Pribadi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Alma Maulida Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Farhan Oktavian College student
  • Salsa Novianti Ariadila Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
Keywords: Responsibility, Recitation Method

Abstract

Education is very important in human life. Because education allows humans to know their abilities and potential. In an education there are 6 characters that must be developed, one of which is the character of responsibility. Therefore, this study aims to determine the development of the character of responsibility in thematic learning using the recitation method at SDN 13 Serang City. This study uses descriptive qualitative with the subjects in this study are teachers and students of SDN 13 Serang City. Data collection techniques in this study used observation, interviews and documentation techniques. The results of this study indicate that the recitation method is considered appropriate to shape the character of student responsibility because in this method students are required to work on assignments independently and the answers will be accounted for.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abdul Majid. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Albi Anggito & Johan Setiawan, S. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV Jejak.
Alipandie. (1984). Didaktik Metodik Pendidikan. Surabaya: Penerbit Usaha Nasional.
Ebta Setiawan. “Arti Kata Karakter - Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online.” Kbbi.web.id, 2012, kbbi.web.id/karakter. Accessed 7 Oct. 2021.
Fogarty, R. 1991. How to Integrate the Curricula. Palatine, Illinois. IRI/Skylight Publishing, Inc.
KPAI R.N. “Data Kasus Pengaduan Anak 2016 – 2020 | Bank Data Perlindungan Anak.” Kpai.go.id, 18 May 2021, bankdata.kpai.go.id/tabulasi-data/data-kasus-pengaduan-anak-2016-2020. Accessed 7 Oct. 2021.
Lickona, T. (2015). Character Matters. Jakarta: Bumi Aksara.
Maksudin. (2013). Pendidikan Karakter Non-Dikotomik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Moleong, Lexy J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, cetakan ke-36, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset
Mulyasa. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: Bumi Aksara
Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Nur 'Aini, L. N. (2020). Analisis Karakter Tanggung Jawab Siswa Kelas V SD Negeri 136 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 280-281.
Nurhayati. (2016). Penerapan Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDN 2 Panau Pada Mata Pelajaran PKn. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 251.
Rifa Pramasanti, D. B. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Tanggung Jawab dan Kerja Sama dalam Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013 di SD Negeri 2 Berkoh. Jurnal Papeda, 44-45.
Samani, M. d. (2013). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Samrin. (2016). Pendidikan Karakter (Sebuah Pendekatan Nilai). Jurnal Al-Ta'dilb, 122-123.
Sugiyono (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV
Sutirjo; Mamik. 2005. Tematik: Pembelajaran Efektif dalam Kurikulum 2004 Malang: Bayu Media
Syah, Darwyan, et.al., Perencanaan Sistem Pengajaran Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Faza Media, 2006, cet.1
Republik Indonesia 2010. Kebijakan Nasional Pembangunan Karakter Bangsa. Jakarta: Kementrian Koordinator Kesejahteraan Rakyat.
Slameto. (1991). Proses Belajar Mengajar dalam Sistem Kredit (SKS). Jakarta: Bumi Aksara.
Sukayati, S. W. (2009). Pembelajaran Tematik di SD. Yogyakarta: PPPPTK Matematika.
Wibowo, D. A. (2014). Penerapan Metode Resitasi Dan Diskusi Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa Program Studi Ilmu Keperawatan Asiswa Program Studi Ilmu Keperawatan. Jurnal Ilmu Keperawatan, 331-333.
Published
2022-12-15
How to Cite
Adya Pribadi, R., Maulida, A., Oktavian, F., & Novianti Ariadila, S. (2022). PROSES PENGUATAN KARAKTER TANGGUNG JAWAB DENGAN METODE RESITASI PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI SDN 13 KOTA SERANG. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), 1324 - 1336. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.444