PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV
Abstract
This study is entitled The Role of Teachers in Improving the Motivation of Grade IV Students at SDN Sudimara 6 Ciledug Tangerang City. The purpose of this study was to determine the Role of Teachers in Improving the Motivation of Grade IV Students at SDN Sudimara 6 Ciledug Tangerang City. This research uses descriptive and qualitative research. The subjects in this study were grade IV homeroom teachers. This research was conducted at SDN Sudimara 6 in 2023. The data collection techniques used in this research are observation, interview, and documentation techniques. Data analysis techniques used in this research are data reduction techniques, data presentation, and conclusion drawing. The results of the research that has been done show that the role of the teacher as a demonstrator is that the homeroom teacher IV teaches the material in accordance with the ATP and syllabus. The role of the teacher as a classroom manager is to ensure that the homeroom teacher IV knows the situation and is able to handle students while in class. The role of the teacher as a mediator or facilitator is that the homeroom teacher IV adjusts the media from the lesson plan. The role of the teacher as evaluator is to ensure that the homeroom teacher has provided authentic assessment and collected data from the results of summative evaluation, formative evaluation, and daily assessment. The role of the teacher as a motivator is that the homeroom teacher IV provides learning encouragement to students by telling inspirational stories.
Metrics
References
Amna, E. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida, 5.
Aqib, Z. (2021). Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Yrama widya.
Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Arianti. Didaktika Jurnal Pendidikan, 12(1978–0214), 117–134.
Arifudin, I. S. (2015). Peranan Guru Terhadap Pendidikan Karakter Siswa Di Kelas V Sdn 1 Siluman. Pedadidaktika, 175–186.
Askhabul Kirom. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893/762
Cahyani Adhetya, dkk. (2020). Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Pendidikan Islam, Volume 3 N(2338–4131).
Dwiyanti Nova, E. A. (2021). HUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN SOSIAL KELUARGA DENGAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMA N 1 BATANGAN KABUPATEN PATI. Empati, 7.
Helmawati. (2017). Pendidik Sebagai Model anak sehat, beriman, cerdas, dan berakhlak mulia. PT. Remaja Rosdakarya.
Juhji. (2016). Peran Urgen Dalam Pendidikan. Studia Didaktika, 52–62.
Jumrawarsi & Suhaili, N. (2020). Peran Seorang Guru dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review.
Kompri, M. P. . (2018). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa (Kamsyach Adriyani (ed.)). PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Kusumaastuti, A., & Khoiron, A. . (2019). Metode Penelitian Kualitatif.
Maemunawati Siti, A. M. (2020). Peran Guru, Orang Tua, Metode dan Media Pembelajaran: Strategi KBM di Masa Pandemi Covid-19. Media Karya Serang.
Manizar, E. (2015). Peran Guru sebagai Motivator dalam Belajar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 171–188. jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1047
Mawardi. (2019). Dasar-dasar Metodologi Penelitian Pendidikan. Samudera Biru.
Moslem dkk. (2019). FAKTOR-FAKTOR YANG MENYEBABKAN RENDAHNYA MOTIVASI BELAJAR SISWA DALAM MATA PELAJARAN AIRCRAFT DRAWING DI SMK. JJournal of Mechanical Engineering Education.
Mulyasa, E. (2016). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Rosda, 2010.
Rahman Sunarti. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. 294–296.
Rosalinda. (2020). Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Model Circuit Learning pada Jenjang Sekolah Dasar. Umm & Sikip PGRI Sumenep, 57–61.
Rumhadi Tri. (2017). Urgensi Motivasi dalam Proses Pembelajaran. Diklat Keagamaan, 11.
Rusniyanti. (2021). Analisis Motivasi Belajar Rendah Siswa Selama Masa Pandemi dan Penanganannya ( Studi Kasus di SMA Negeri 8 Makassar). PINISI JOURNAL OF EDUCATION.
Samosir Rotua. (2019). Upaya Guru PAK Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Penerapan Metode Diskusi. MUTIARA PENDIDIKAN INDONESIA, 2(1), 1–19.
Sari Sekar, Z. M. (2019). Pengaruh Akuntabilitas, Pengetahuan, dan Pengalaman Pegawai Negeri Sipil Beserta Kelompok Masyarakat (Pokmas) Terhadap Kualitas Pengelola Dana Kelurahan Di Lingkungan Kecamatan Langkapura. Ekonomi.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Suharni. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Bimbingan Dan Konseling.
Sumiati. (2018). Peranan Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Tarbawi, 3.
Sundari, F. (2017). Peran Guru Sebagai Pembelajar Dalam Memotivasi Peserta Didik. Lppm Unindra, 60–76.
Suriansyah Ahmad, D. (2014). Strategi Pembelajaran. PT. RAJAGRAFINDO PERSADA.
Wiyanto, S. H. (2020). Trik Membangkitkan Motivasi Belajar Siswa. KBM Indonesia.