ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENULIS CERITA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS III SDN CIMONE 5 KOTA TANGERANG
Abstract
Difficulties in writing are difficulties in the process of writing and spelling which involve physical aspects in expressing the results of expressions, thoughts, feelings, and ideas in written form. This study aims to determine the writing difficulties experienced by third grade students at SDN Cimone 5 Tangerang City. This study used a qualitative descriptive method using data collection techniques in the form of writing test tests, interviews with students and teachers, observation and documentation. Checking the validity of the data using triangulation. Data were analyzed through the steps of data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. Respondents in this research amounted to 6 people, namely 1 teacher and 5 students from grade 3. Based on the results of the research that was too slow in writing, wrong direction in writing letters and numbers, too skewed, inconsistent spacing between letters, dirty writing, imprecise in following horizontal lines, the shape of letters or numbers is illegible, the pencil pressure is not right (too thick or too thin), the size of the writing is too big or too small, and the shape is upside down can affect students' difficulties in writing
Metrics
References
Aguss, R. M. (2021). ANALISIS PERKEMBANGAN MOTORIK HALUS USIA 5-6 TAHUN PADA ERA NEW NORMAL. Sport Science & Education Journal, 2(1).
Arif Dias Pratama. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN MENULIS TEGAK BERSAMBUNG KELAS V SDN KARANGANYAR GUNUNG 02. Jurnal Ilmiah PGSD, 09.
Audi, J., Febriana, A., Kusumaningtyas, L. E., & Riyadi, U. S. (2018). 70 JA II (2) (2018) MENINGKATKAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI KEGIATAN MENGANYAM PADA ANAK KELOMPOK B USIA 5-6 TAHUN.
Azis, M., & Adila, N. S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Membaca Dan Menulis Permulaan PAUD Di Kelompok Bermain Fun Islamic School. 2(2), 2622–5484.
Christina Sri, P. (2017). Bukan Supermom, tapi Smartmom. Yogyakarta. LAKSANA.
Dalman, H. (2014). Keterampilan menulis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Dea Indriani. (2022). Analisis Penggunaan Media Loose Parts untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun (Vol. 4).
Della Paramita, L., Nurfadhillah, S., & Sa’odah, S. (2021). ANALISIS KESULITAN BELAJAR ANAK DISGRAFIA PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS IV SDN KARANG TENGAH 5 KOTA TANGERANG. Berajah Journal, 2(1), 133–138.
Endah Ariningsih, N., & Saddhono, K. (2012). ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA INDONESIA DALAM KARANGAN EKSPOSISI SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS. In Sastra Indonesia dan Pengajarannya (Vol. 1, Issue 1).
Erik Ade Putra. (2015). ANAK BERKESULITAN BELAJAR DI SEKOLAH DASAR SE-KELURAHAN KALUMBUK PADANG (Penelitian DeskriptifKuantitatif).
Erlianda, T., Fauzi, A., & Amri, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kegiatan Menulis di Atas Pasir. Aṭfālunā: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 74–85.
Hulwah, B., & Ahmad, M. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Menulis Permulaan pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7360–7367.
Ironita Christiani Sihombing, V., Sabariah Damaianti, V., Guru, U., & Rendah Halaman, K. (2022). Upaya Guru Dalam Mengatasi Disgrafia (Kesulitan Menulis) Pada Siswa Kelas Rendah Teacher’S Efforts in Overcoming Dysgraphia for Students At the Low-Grade Level. 11, 790–795.
Ismayanti, S., & Sofyan, D. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII di Kampung Cigulawing (Vol. 1, Issue 1).
Kurniawan, A. D., & Keluarga, P. K. (2013). PENGEMBANGAN BUKU SISWA UNTUK MENINGKATKAN PROSES DAN HASIL BELAJAR KOMPETENSI DASAR CORNFLAKE COOKIES PADA SISWA TUNAGRAHITA SMA-LB NEGERI GEDANGAN, SIDOARJO Luthfiyah Nurlalela (Vol. 2, Issue 1).
Marlina, D. (2019). Asesmen Kesulitan Belajar (Fahmi Irfan (ed.); 1st ed.). jakarta timur. Prenadamedia Group.
Nik Haryanti, Muhibbudin, M., & Imam Junaris. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa (Disleksia dan Disgrafia) di Masa Pandemi Covid-19. Journal of Instructional and Development Researches, 2(1), 7–16.
Nurfadhillah, S., Saridevita, A., Setiawan Adji, A., Ria Valentina, F., Wizy Astuty, H., Devita, N., Destiyantari, S., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Membaca (Disleksia) Dan Kesulitan Belajar Menulis (Disgrafia)Siswa Kelas I Sdn Tanah Tinggi 3 Tangerang. MASALIQ : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(1), 114–122.
Nurjanah, D. Y., Suci Wulandari, R., & Novitasari, L. (2021). PENINGKATAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS DALAM PERSIAPAN MENULIS MELALUI KEGIATAN KOLASE. Jurnal Mentari, 2, 69–78.
Putri, I. (2018). ANALISIS KESULITAN BELAJAR MENULIS PADA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR NEGERI 1 RANTAU SELAMAT KEC. RANTAU SELAMAT KAB. ACEH TIMUR. Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 5(1).
Sari, N., Kusmana, A., & Kuntarto, E. (2020). Strategi Menangani Kesulitan Menulis (Disgrafia) Melalui Pembelajaran Partisipatif Di Sekolah. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 56–63.
Setyowati, A., & Saring Marsudi, S. H. (2019). Peran Guru Dalam Membimbing Kesulitan Belajar Menulis pada Siswa Kelas I di SD Negeri 1 Glagahwangi Tahun 2018/2019. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Sugiarmin, M. (2005). Pembelajaran menulis bagi siswa berkesulitan belajar.
Sugiyono, P. D. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&d dan Penelitian Pendidikan). Metode Penelitian Pendidikan, 67.
Suhartono. (2016). Pembelajaran Menulis Untuk Anak Disgrafia di Sekolah Dasar. Transformatika, 12, 107–120.