KEEFEKTIFAN MEDIA POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI BILANGAN CACAH PADA SISWA KELAS IV SDN WONOREJO 02

  • Nilam Permata Sari Universitas PGRI Semarang
  • Joko Sulianto PGSD Universitas PGRI Semarang
Keywords: Pop Up Book, Numerical number

Abstract

Difficulty in understanding rounding material on numerical numbers, student activities in learning tend to be passive, the existence of pop up book media in the classroom but not maximized, thus causing student learning outcomes. Media in the classroom but not maximized, causing student learning outcomes to be less than optimal. Less than optimal. This type of research uses quantitative methods with Pre-experimental design with the form of one-group pretest-posttest design. Data collection techniques in this study through interviews, observations, tests, and documentation. The results showed an average pretest of 47.3 and an average posttest of 84.6 posttest average of 84.6. Completeness Individual learning is considered complete learning if it meets the Learning Completeness score of 70. Classical learning completeness is 98%. From these results it can be concluded that pop up book media is effective on learning outcomes learning outcomes in class IV SDN Wonorejo 02.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amelia Nieta. 2021. Pengembangan Media Poup G Untuk Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Ejournalwiraraja. Diakses pada 15 Mei 2022. https//ejournalwiraraja.com/index/php/SNAPP/view/1736.
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto. 2012. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Cangara. 2006. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Dzuanda. 2011. Design Pop-up Child Book Puppet Figures Series Gatotkaca. Jurnal library ITS undergraduate. (online). http://library.its.undergraduate.ac.id. Diakses pada 6 Februari 2022.
Fatimah. 2013. Peningkatan Keaktifan Belajar Melalui Metode Permainan Domino Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas IV SD Negri I Baloing. Umslibrary.12 April 2013. Diakses pada 18 Maret 2022. http://eprints.ums.ac.id/23581/.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Karim, Abdul. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android di Kelas 4 Sekolah Dasar. Lebesgue.lppmbinabangsa.id. 2020. Diaskses pada 6 Februari 2022. https:// scholar.google.com/scholar?hl=pengembangan+media+pembelajran+matematika p%3DGfjK.
Novita, Lia. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Berbentuk Majalah Matematika Dengan Pendekatan RME pada Materi Bilangan Bulat SMP Kelas VII. Skripsi. FPMIPATI. Pendidikan Matematika. Universitas PGRI Semarang. Semarang.
Ratnasari Yuli. 2018. Pengaruh Media Pop Book Bilangan Pecahan terhadap Peningkatan Pemahaman tentang Konsep Dasar Pecahan di Kelas III SekolahDasar.Ejournalupi.https://ejournal.upi.edu/indek.php/pendadiktika/article/view/1317.
Setiani Rahayu. 2021. Efektivitas Media Pop Up Book pada Pembelajaran Tipe Make A Match. Journal Unimus. Diakses pada 12 April 2022. https//journal.unimus.ac.id/index.php/jrpd/article/view/2480.
Shoimin, Aris. 2016. Model Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana. 2005. Metode Statistika. Bandung: PT.Taristo Bandung.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2015. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Surayya. 2012. Media Pembelajaran Sebagai Sarana Pembelajaran. Smk N2 Kuripan blog. 27 April 2022. Diakses pada 12 Mei 2022. https://smkn2kuripan.sch.id/blog/mediapembelajaran/
Published
2023-04-12
How to Cite
Permata Sari, N., & Sulianto, J. (2023). KEEFEKTIFAN MEDIA POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI BILANGAN CACAH PADA SISWA KELAS IV SDN WONOREJO 02. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 684 - 692. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i1.728