ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA DENGAN METODE POLYA PADA MATERI PECAHAN KELAS V SD NEGERI 1 DOPLANG

  • Diana Puji Lestari Universitas PGRI Semarang
  • A.Y. Soegeng Ysh PGSD FIP Universitas PGRI Semarang
  • Joko Sulianto PGSD FIP Universitas PGRI Semarang
Keywords: Learning Difficulty, Polya Method, Fractions

Abstract

The background that drives this research is that in learning math problem solving students are still not able to work on problem solving problems properly. The purpose of this study was to describe what are the learning difficulties in solving mathematical problems using the Polya method on fractional material experienced by fifth grade students at SD Negeri 1 Doplang and to find out the factors that influence learning difficulties in solving mathematical problems using the Polya method on fraction material for fifth grade elementary school students. Country 1 Doplang. This type of research is descriptive qualitative. Using, test methods, observations, interviews, questionnaires and documentation. The results showed that students' learning difficulties in solving math problems using the polya method in class V fraction material at SD Negeri 1 Doplang had a score on the aspect of understanding the problem as much as 287 (11%), making plans had a score of 283 (10.8%), carrying out the plan has a score of 516 (19.8%) and rechecking answers has a score of 166 (6.3%). Factors that cause students to experience learning difficulties in solving mathematical problems with the polya method in class V fraction material at SD Negeri 1 Doplang consist of physical factors, motivational and attitudinal factors, environmental factors, teaching teacher variation factors, and school infrastructure factors.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Abdurrahman, Mulyono. 2012. Anak Berkesulitan Belajar Teori, Diagnosis, Dan Remediasinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Ahmadi, Abu dan Supriyono, Widodo. 2013. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Ardina, Fadila Nurfi. Fajriyah, Khusnul. Budiman, Muhammad Arief. 2019. “Keefektifan Model Realistic Mathematic Education Berbantu Media Manipulatif Terhadap Hasil Belajar Matematika pada Materi Operasi Pecahan”. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran. Vol.2,No.2.
Atmaja, Jati Rinakri. 2017. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Cahyadi, Fajar. Izabella, Dea Muya. KH.B, Moh Aniq. 2019. “Higher Order Thinking Skills Peserta Didik Kelas IV SDN Pandean Lamper 04 Semarang Dalam Pembelajaran Pemecahan Masalah Matematika”. Dalam Basicedu. Vol 3, No.2, 2019. Diakses Pada Tanggal 13 Juli 2020.
Damayani, Aries Tika dan Nyi Cintang. 2018. Pembelajaran Bilangan Sekolah Dasar.Semarang: Universitas PGRI Semarang.
Dewi, Nora Wahyu Kusuma. Sundari, Riris Setyo. Sukamto. 2019. “Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas III SD Negeri Semampir 01 Kabupaten Batang”. Jurnal JPsd. Vol.5,No.1.
Fahrurozi, Syukrul Hamdi. 2017. Metode Pembelajaran Matematika. Nusa Tenggara Barat: Universitas Hamzanwadi Press.
Febrini, Deni. 2017. Psikologi Belajar. Yogyakarta. Pustaka Belajar.
Hasibun, Khairani E. 2018. “Analisis Kesulitan Belajar Matematika siswa pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar di SMP Negeri 12 Bandung”. Axion:VolVII,No.1
Heruman. 2014. Model Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Hudoyo, Herman. 1998. Mengajar Belajar Matematika.Jakarta: Depdikbud.
Jamaris, Martini. 2014. Kesulitan Belajar. Dalam Perspektif, Assesmen, Dan Penanggulangannya Bagi Anak Usia Dini Dan Usia Sekolah. Bogor: Ghalia Indonesia.
Kompri. 2017. Belajar, Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Yogyakarta: Media Akademi.
Kusaeri, Al. 2019. Pengembangan Program Pembelajaran Matematika (studi praktis dengan pendekatan problem solving dan ethnomatematika budaya sasak). Nusa Tenggara Timur : Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Mataram.
Novianti, R., Misdar, M., & Adib, H. S. 2019. “Pengaruh Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di MAN 2 Palembang”. Jurnal PAI Raden Fatah,Vol 1 No 1, 2-20.
Nurjana. 2017.”Peningakatan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Pendekatan Konstruktivisme Pada Penjumlahan Pecahan Berpenyebut Berbeda Bagi Siswa Kelas IV SD Negeri 07 Ngalau Gadang Kecamatan IV Nagari Bayang Utara”. Jurnal Theorems.Vol.2,No.2.
Pitadjeg. 2006. Pembelajaran Matematika yang menyenangkan. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi.
Polya, George. 1973. How to Solve it – A New Aspect of Matheatical Method (Second edition). New Jersey: Princeton University Press.
Roebyanto, Gunawan dan Harmini, Sri. 2017. Pemecahan Masalah Matematika untuk PGSD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Ruseffendi, E.T. 2006. Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.
Soedjadi, R. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia Konstatasi Keadaan Masa Kini Menuju Harapan Masa Depan. Jakarta: Pendidikan Nasional.
Subekti, Ervina Eka. 2011. “Menumbuh Kembangkan Berpikir Logis Dan Sikap Positif Terhadap Matematika Melalui Pendekatan Matematika Realistik”. Dalam Malih Pedas: Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar.Vol.1 No.1, Juli 2011. Diakses Pada Tanggal 22 Juli 2020.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharsaputra, Uhar. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Tindakan. Bandung: PT Refika Aditama.
Syah, Muhibbin. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Ulya, Himatul. 2016. “Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Bermotivasi Belajar Tinggi Berdasarkan Ideal Problem Solving”. Jurnal Konseling Gusjigang.Vol 2 No 1.
Wahyudi & Anugraheni, Indri. 2017. Strategi Pemecahan Masalah Matematika. Salatiga: Satya Wacana University Press.
Wardana, M.Yusuf Setia dan Yuweni Rifaldiyah. 2019.”Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Kognitif Pemecahan Masalah Matematika”. TSCJ,2019,Vol 2 No 1. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/TSCJ/article/view/18380.
Zahriah, Hasan, M., & Jalil, Z. 2016. “Penerapan Pemecahan Masalah Model Polya Untuk Meningkatkan Kemampuan Analisis dan Hasil Belajar pada Materi Vektor di SMAN 1 Darul Imarah”.Jurnal Pendidikan Sains Indonesia. Vol 2 No 1.
Published
2023-04-12
How to Cite
Lestari, D. P., Soegeng Ysh, A., & Sulianto, J. (2023). ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA DENGAN METODE POLYA PADA MATERI PECAHAN KELAS V SD NEGERI 1 DOPLANG. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 656 - 669. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i1.726