PENGARUH MEDIA TAKALINTAR ( TABEL PERKALIAN PINTAR) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS III SDN 19 SITIUNG
Abstract
This research is based on the fact that Mathematics learning is still not optimal. Many student learning outcomes are below the KKM. Therefore, the researcher conducted a study using Takalintar media. The purpose of this study is to determine the effect of the use of Takalintar media on the mathematics learning outcomes of multiplication material students in grade I students of SDN grade III SD Negeri 19 Sitiung. This type of research uses a quantitative approach with the type of experimental research. The research design used in this study is Pre-Exsperimental Designs. The method used is One-Group Pretest Design type experimental research (initial test-final test). This research was conducted at SDN 19 Sitiung when this research was carried out in the second semester of the 2024 Academic Year, the sample in this study amounted to 20 students. Based on the results of the paired samples t test obtained a significance of 0.000<0.05, it can be concluded that there is an influence of Takalintar media on student learning outcomes in Mathematics multiplication material for grade III students of SDN 19 Sitiung. Â Takalintar media can be used by teachers to relate subject matter to the real world of students.
Metrics
References
Arsyad, Azhar. 2014. Median pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindoPersada. Asdar. 2018. Metode Penelitian Pendidikan Suatu pendekatan Praktik. Bogor: Azkiya Publishing.
Brahim, K. T. 2007. Peningkatan Hasil Belajar Sains Siswa Kelas IV SD Melalui Pendekatan Penempatan Sumber Daya Alam Hayati Di Lingkungan Sekitar. (Online) 8 April 2014.
Depdiknas. 2006. Permendiknas No 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.
Handayani, Aisyah.Fitri. 2019. Online Journals, Penggunaan Alat Peraga Takalintar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Operasi Hitung Perkalian SD Nengeri 5 Ramang Aji KEC. Ramang Utara. (Online).
Harina, Deltia dkk. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Tabel Perkalian Pintar (Takalintar) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perkalian Bersusun di Kelas IV SDN 4 Tapaktuan Aceh Selatan. Aceh Selata: FKIP Unsyiah
Hasbulla. 2013. Dasar-dasar Ilmu Pengetahuan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Hendryadi, Suryani. 2015. Metode Riset Kuantitatif Teori dan Aplikasi Pada Penelitian Bidang Manajemen dan Ekonomo Islam. Jakarta: PT Fajar Interprtama Mandiri.
Jihat, Abdul. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: MultipresindoFathimah Az zahra, S. B. (2017). Penerapan Metode Bermain Dende-Dende Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Geometri Siswa SD Di Kecamatan Tanralili Kabupaten Maros. 17(April), 653–659.
Riska. Dewi. 2019. Online Journals, Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik dengan Media Papan Takalintar (Tabel Perkalian Pintar) Terhadap Hasil Belajar Matematika (Penelitian pada Siswa Kelas 3 SD Negeri Polengan Kecamatan Srumbung Kabupaten Magelang.
Ruseffendi, E. T.1998. Penelitian Pendidikan dan Hasil Belajar Siswa Khususnya Dalam Pengajaran Matematika. Bandung: Tarsito.
Sadirman,Arif S.(dkk) 2010. Media Pendidika pengertian, pengembangan dan pemanfaatan. jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Sahidiq.2014. Pembelajaran Matematika Cara Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa. Yogyakarta: Graha IlmuSudjana,Nana.2019. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2015. Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta_____ 2016. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, dan R & B. Bandung: Alfabeta, CV.
Sunal, C.S. & Haas, M. (1993) Social Studies and the Elementary/Middle School Student. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich College Publisher.
Susanto. A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pasal 3 (Fungsi dan Tujuan Pendidikan). Jakarta: Sinar Grafik.Utamai,
Wahidmurni, dkk. (2010). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Nuha Litera.
Winataputra, Udin S. 2005. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Universitas Terbuka.
Winkel, W. S. 2004. Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Zamroni. 2002. Paradigma Pendidikan Masa Depan. Yogyakarta: Bigraf Pubilshing