PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI TERHADAP HASIL BELAJAR IPAS PADA MATERI KEGIATAN EKONOMI DI INDONESIA SISWA KELAS IV SDN 42 PEKANBARU

  • Meysi Aprima Putri Universitas Islam Riau
  • Laili Rahmi PGSD Universitas Islam Riau
Keywords: Animation Video Media, Science, Learning Results

Abstract

This research aims to determine the effect of using animated video media on science learning outcomes on economic activity material in Indonesia. This research was carried out in class IV at SDN 42 Pekanbaru. This research is a type of quasi-experimental research, with a non-equally control group design. The population in this study were all class IV students at SDN 42 Pekanbaru. The sample for this research was 33 class IVA students in the control group, and 32 class IVB students in the experimental group. Determination of the sample using purposive random sampling technique. The results of the research show that the use of animated video learning media in science and science learning has a significant influence on the learning outcomes of fourth grade elementary school students. These findings support innovative approaches to education that emphasize the use of technology to improve the quality of learning. The use of animated video learning media not only meets the needs of contemporary education that is more visual and interactive, but also makes a real contribution to improving student learning outcomes.

 

Metrics

Metrics Loading ...

References

Angreiny, Dian. Dkk. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri Bontoramba. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4 (1).DOI: https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.199.
Arifin, S. (2022). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun RPP Model Direct Instruction Berbantuan Multimedia Melalui LHT Daring Dengan Platform MS TEAMS. Wahana Pedagogika, 4(2), 1– 11
Astuti, E. P. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Peningkatan Pemahaman Konsep Penyerbukan dengan Metode Demonstrasi di Kelas 4 SDN Sukorejo 2 Kota Blitar. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(3).
Desmita, D. (2009). Psikologi perkembangan peserta didik. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.
Farida, C., & Fuadiah, N. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi pada Materi Penyajian Data. Plus Minus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53– 66.
Hadiah Tullah, N., Widiada, I. K., & Tahir, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Animasi terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN 3 Rumak Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2c SE- Articles), 821–826. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.587.
Handayani, E. S., & Subakti. H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.633.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1).
Nyoman, I., laba, J., Ngurah, G., & Agustika, S. (2020). Pemahaman Guru Sekolah Dasar Terhadap Kebijakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Merdeka Belajar.”. Seminar Nasional Riset Inovatif7:403–7.
Permatasari, I., Ramdani, A., & Syukur, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Inkuiri Terintegrasi Sets (Science, Environment, Technology And Society) Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia. Pijar MIPA, 13(28), 74–78. https://doi.org/10.29303/ jpm.v14i2.125.
Prihatini, A., & Sugiarti. (2022). Citra Kurikulum Baru: Kesiapan Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka. Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 58–70. https://doi.org/10.19105/ghan caran.vi.7447.
Purani, N. K. C., & Putra, I. K. D. A. S. (2022). Analisis Kesiapan Guru dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar di SDN 2 Cempaga. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 4(2), Article 2.
Saputri, Emelda & Laili Rahmi. (2024). Pengembangan Media Scrapbook Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, Vol. 13 (1).
Syarif, M. I. (2020). Disrupsi Pendidikan IPA Sekolah Dasar dalam Menyikapi Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka Menuju New Normal Pasca COVID-19. Jurnal Basicedu, 4(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basic edu.v4i4.487.
Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891.
Published
2024-08-15
How to Cite
Meysi Aprima Putri, & Laili Rahmi. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VIDEO ANIMASI TERHADAP HASIL BELAJAR IPAS PADA MATERI KEGIATAN EKONOMI DI INDONESIA SISWA KELAS IV SDN 42 PEKANBARU. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(3), 11 - 21. https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i3.3721