PENGARUH KEDISIPLINAN TERHADAP PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PKN DI SMK PASUNDAN 1 SUBANG

  • Cahyono Cahyono STKIP Subang
Keywords: Discipline, Learning Achievement and Citizenship Education

Abstract

Discipline is berperanguh to increased student achievement. This study aims to collect information on students' disciplinary effect on student achievement in the subjects of Civics at SMK Pasundan 1 Subang. Using the theory of discipline (Maman Rachman and A. Kosasih Djahiri) and the theory of learning achievement (Moh. Surya). By using a quantitative approach. Penenlitian sample as many as 108 students and 2 teachers Civics. The results showed that the discipline of the students have a significant influence on the improvement of student achievement that is, True 0, 832. It can be concluded that the higher discipline learners, it will be a good learning achievements of learners, especially on the subjects PPKn in SMK Pasundan 1 Subang

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ali, H. Muhammad. 2002. Guru dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo Offset.

Arikunto, Suharsimi. 1998. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

D. Soemarno, 1996. Gerakan Disiplin Nasional. Jakarta: CV. Mini Jaya Abadi.

Hamalik, Oemar. 2005. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Lemhannas, 1997. Disiplin Nasional. Jakarta: PT. Balai Pustaka.

Makmun, Abin Syamsudin. 2004. Psikoligi Kependidikan. Bandung: Remadja Rosda Karya.

Pemerintah Propinsi DT. 1 Jawa Barat. 1996. Gerakan Disiplin Nasional. Bandung.

Purwanto, Ngalim. 1993. Psikologi Pendidikan. Bandung: Rosdakarya.

Rusyan, A. Tabrani. 2003. Pendidikan Budi Pekerti. Jakarta: Intimedia.

Sagala, Syaiful. 2005. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Kencana Media.

Slameto. 2003. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Soegeng Prijodarminto. 1993. Disiplin Kita Menuju Sukses. Jakarta: PT> Pradnya Paramita.

Soerjono Soekanto dan Mustafa Abdullah, 1982. Sosiologi Hukum Dalam Masyarakat, Jakarta: Rajawali Press.

Soerjono Soekanto, 1982. Kesadaran Hukum dan Kepatuhan Hukum, Jakarta: Rajawali Press.

Sumarsono dkk. 2005. Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Surya, Moh. 1985. Psikologi Pendidikan. Bandung: IKIP Bandung.

Susanto, Erwin, 2015. Pengaruh Pembelajaran Habituasi dan Ekstrakurikuler Terhadap Pembentukan Civic Disposition Siswa SMA Negeri Se-Kota Bandar Lampung. Jurnal Mimbar Demokrasi. (10) hlm. 66-69.

Syah Muhibin. 2000. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remajda Roskarya.

Thabrani Rusyan. (1996). Memasyarakatkan Dsiisplin dan Mendisiplinkan Masyarakat. Jawa Barat: Suara daerah 309. PD TK I.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Usman, Moh. Uzer. 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remadja Rosda Karya.

W.J.S Poewadarminta. 1987. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Winataputra, Udin S. dkk. 2002. Pedoman Umum Pendidikan Budi Pekerti pada Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta : Depdikbud.
Published
2015-12-31
How to Cite
Cahyono, C. (2015). PENGARUH KEDISIPLINAN TERHADAP PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN PKN DI SMK PASUNDAN 1 SUBANG. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 1(2), 169 - 180. https://doi.org/10.36989/didaktik.v1i2.23