PENGGUNAAN MEDIA INTERNET DENGAN MOTIF KREATIF DAN HUBUNGANNYA DENGAN KARAKTER PESERTA DIDIK

  • Edy Sofyan STKIP Pasundan
  • Ernandia Pandikar STKIP Pasundan
Keywords: Creative Motives, Character

Abstract

The internet can have a positive impact on its users if its use is based on good values ​​and ethics. However, at this time there has been a tendency to ignore values ​​and ethics by Internet users because Internet media users can browse whatever they want and will experience realities beyond what they do everyday so they tend to ignore the existing character structures, value systems and norms. agreed upon in the community.The general objective to be achieved in this study is to describe and analyze the relationship between the use of internet media and creative motives for the character of students in public high schools in Bandung. The approach used in this research is a quantitative approach with a survey method. The population is students of class XI SMA Negeri in the city of Bandung. Determination of the research sample using multi stage random sampling as many as 159 students. Data collection used a questionnaire and analyzed using correlation and regression analysis. Based on data processing and analysis, research results that describe; There is a relationship between the use of internet media and creative motives on the character of students by 31.1%, while the rest is influenced by other factors which are not examined in this study. The use of internet media with creative motives has a positive relationship and influence on efforts to build the character of students in schools, so it is recommended that civic education teachers need to direct and guide students to be wiser in using internet media.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Creswell, J.W. (2010). Research Design Qualitative & Quantitative Approach.Penerjemah Achmad Fawaid. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Budimansyah, D.(2008) Membangun Karakter Bangsa Di Tengah Arus Globalisasi dan Gerakan Demokratisasi:Reposisi Peran Pendidikan Kewarganegaraan. Pidato Pengukuhan guru besar tetap PPKN, IPS,IKIP.Bandung.
Budimansyah, Dasim dan Suryadi, Karim . (2008). PKN dan Masyarakat Multikultural. Bandung : Program Studi Pendidikan Kewarganegaraan Universitas Pendidikan Indonesia.
Creswell, J.W. (1998). Research Design Qualitative & Quantitative Approach. London: Publication.
Djahiri, A, K, (1996), Menelusuri Dunia Afektif: Pendidikan Nilai Dan Moral, Bandung Lab. PPMP IKIP Bandung
Djahiri, A,K (2006), Budimansyah dan syaifullah (ed) Esensi Pendidikan Nilai- Moral dan PKn dalam di Era Globalisasi, 70 tahun Prof. Kosasih Djahiri, Bandung : Lab PKn UPI
Kalidjernih, Freddy Kirana.(2010), Penulisan Akademik.Bandung:Widya Aksara.
Koesoema , D,A (2010), Pendidikan Karakter: Startegi Mendidik Anak di Zaman Global, Jakarta: Kompas Gramedia
Nazir, Moh. (1983). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Noorsyam, M, (2001), Etika Kehidupan Bermasyarakat dan Bernegara Demi Terpeliharanya Integritas Nasionl, Jakarta: LKPBK
Pemerintah Republik Indonesia.(2010). Desain Induk Pembangunan Karakter Bangsa Tahun 2010-2025.
Prawira Budi, Triton. (2007). SPSS 13.0 Terapan; Riset Statistik Parametrik, Yogyakarta: CV. Andi Offset.
Sapriya. (2008). “ Persepektif Pemikiran Pakar tentang Pendidikan Kewarganegaraan dalam Pembangunan Karakter Bangsa”. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. Program studi. Pendidikan Kewarganegaraan. Sekolah Pascasarjana. UPI, Volume 1, no 2, April 2008, Hal.199-214.
Sjarkawi, (2005). Pembentukan Kepribadian Anak, Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Sugiyono, (2003). Metode Penelitian Administrasi Dilengkapi Dengan Metode R&D, Bandung: Alfabeta.
Suryadi, A. (2009). “ Pendidikan Kewarganegaraan Menyongsong Masa Depan Bangsa”. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. Program studi. Pendidikan Kewarganegaraan. Sekolah Pascasarjana. UPI, Volume 3, no 1, Oktober , Hal.1-15.
Winataputra, Udin S (2001). Jati diri Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Wahana Sistemik Pendidikan Demokrasi. Program Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia
Winataputra, Udin S dan Budimansyah, Dasim (2007). Civic Education: konteks, landasan, bahan ajar dan kultur kelas. Program Studi Pendidikan Kewarganegaraan, Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia
Winatraputra, U. (2007). “ Pendidikan Kewarganegaraan dalam Perspektif Internasional”. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. Program studi. Pendidikan Kewarganegaraan. Sekolah Pascasarjana. UPI, Volume 1, no 1, Oktober , Hal.1-10.
Published
2020-12-31
How to Cite
Sofyan, E., & Pandikar, E. (2020). PENGGUNAAN MEDIA INTERNET DENGAN MOTIF KREATIF DAN HUBUNGANNYA DENGAN KARAKTER PESERTA DIDIK. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 6(2), 223 - 233. https://doi.org/10.36989/didaktik.v6i2.153